Zabawy dźwiękonaśladowcze dla najmłodszych, czyli słów kilka o tym, jak „Pucio uczy się mówić”

Godne uwagi? Podaj dalej: Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Print this page
Print

Rozmowa z doktor Martą Galewską-Kustrą, autorką serii książek wspierających rozwój mowy dziecka „Uczę się mówić, wymawiać, opowiadać”, w której ukazały się dotychczas „Wierszyki ćwiczące języki”, „Z muchą na luzie ćwiczymy buzie” oraz „Zeszytowy trening mowy”.

LP: Pani Marto, wkrótce premiera Pani najnowszej książki „Pucio uczy się mówić. Zabawy dźwiękonaśladowcze dla najmłodszych”. Kim jest Pucio?

MGK: Pucio to mały pucołowaty chłopiec (stąd jego imię), który dopiero uczy się mówić. Jest więc bohaterem, z którym mogą identyfikować się małe dzieci. Pucio ma wspaniałą, wesołą rodzinę: mamę, tatę, siostrę Misię, która dzielnie towarzyszy mu w jego przygodach, młodszego brata, babcię i dziadka, a także trochę niesfornego psa i kota. Jednym słowem to spora rodzina i wiele się w niej dzieje, choć wszystkie przygody Pucia z założenia są bliskie dziecku, aby mały czytelnik nie miał większego kłopotu z ich rozumieniem.

Materiałem zasadniczym w pierwszej części przygód Pucia są wyrażenia dźwiękonaśladowcze. Czy mogłaby Pani przybliżyć niewtajemniczonym Czytelnikom, dlaczego są one tak ważne w rozwoju mowy dziecka?

Wyrażenia dźwiękonaśladowcze pojawiają się we wczesnych etapach rozwoju mowy każdego malucha, są używane już przez roczne niemowlę. Dzięki nim dziecko opisuje otaczający je świat. W sposób intuicyjny używa ich także rodzic, kiedy przedstawia świat maluszkowi. Nie bez powodu zabawki dla maluchów często odwołują się np. do odgłosów wydawanych przez zwierzęta. Zanim kura stanie się w języku dziecka po prostu kurą, a krowa krową, dziecko zastępuje te trudne dla niego wyrazy onomatopejami: ko-ko, mu. Wyrażenia dźwiękonaśladowcze są najczęściej zbudowane z sylab otwartych, łatwych do zapamiętania i wymówienia przez malucha. To zatem pierwsze słowa i dzieci chętnie je powtarzają za rodzicem. O to powtarzanie właśnie chodzi! Dzięki takiemu prostemu dla dziecka materiałowi, można zachęcić do powtarzania, wypowiadania dźwięków także dziecko z opóźnionym rozwojem mowy. Wykrzyknienia, wyrażenia dźwiękonaśladowcze, samogłoski są także wykorzystywane przez logopedów w pierwszych etapach terapii opóźnionego rozwoju mowy.

Komu w szczególności poleciłaby Pani tę książeczkę?

Książki o małym Puciu (ta jest pierwszą częścią jego przygód, druga ukaże się w styczniu przyszłego roku) przygotowane zostały przeze mnie z myślą o dzieciach do lat 3 oraz ich rodzicach. Są więc kierowane do dzieci, które znajdują się w okresie intensywnego rozwoju mowy. Przydadzą się wszystkim maluchom, które nie mają kłopotów z rozwojem mowy, jak i tym, które napotykają problemy w tym procesie (opóźniony rozwój mowy o różnym podłożu). Przydadzą się także terapeutom – w procesie terapii zaburzeń rozwoju mowy, wczesnego wspomagania rozwoju. Pierwsza część kierowana jest do dzieci najmłodszych, może jednak posłużyć także starszym dzieciom: dzięki zawartym w niej odpowiednim zapisom wyrażeń dźwiękonaśladowczych i samogłosek może stanowić materiał do wstępnych etapów nauki czytania.

Książeczka jest przeznaczona dla najmłodszych. Czy aby się nie zniszczy? Maluchy przecież chłoną świat wszystkimi zmysłami. 😉

Przyznam, że sposób wydania książki był rozpatrywany przeze mnie i Wydawnictwo Nasza Księgarnia jeszcze przed przygotowaniem samego materiału. A to właśnie ze względu na wielozmysłowe poznawanie świata, o którym Pani wspomina 🙂 Myśleliśmy o książce, która posłuży przez długi czas, chodzi tu przecież o powtarzanie dźwięków, wielokrotne czytanie zapisanych wyrażeń dźwiękonaśladowczych. Nie jest to zatem książka „jednorazowa”, wręcz przeciwnie. Dlatego właśnie zdecydowaliśmy się na wydanie jej na kartonowych kartkach. Wzmocnione kartki i rozmiar książki pozwalają na oglądanie i czytanie jej w towarzystwie rodzica, ale też na samodzielne przeglądanie jej przez dziecko, np. na podłodze (jak to często bywa w przypadku maluchów). Mam nadzieję, że Pucio to wszystko wytrzyma… 🙂

Książka ukaże się w księgarniach już niedługo, bo 3 sierpnia. Czy planowane są spotkania autorskie z Panią oraz ilustratorką, p. Joanną Kłos, no i z Puciem oczywiście? 🙂

Oczywiście! Spotkania z dziećmi i rodzicami to dla mnie zawsze ogromna przyjemność i za nic nie pozbawiłabym się takich okazji! W przypadku tych publikacji, spotkania z czytelnikami to nie tylko podpisywanie książek, ale przede wszystkim bardzo cenne dla mnie rozmowy z rodzicami i dziećmi. Planowane są przede wszystkim spotkania podczas targów książki. Wtedy będzie można spotkać mnie, Joannę Kłos i zrobić sobie zdjęcie z małym Puciem. Na pewno zabiorę ze sobą także Fefe, bohaterkę „Z muchą na luzie ćwiczymy buzie…”. Informacje o wszystkich planowanych spotkaniach znaleźć można zawsze na mojej osobistej stronie facebookowej oraz na stronie Wydawcy.

Serdecznie dziękuję za rozmowę.

Cała przyjemność po mojej i Pucia stronie!

pucio-uczy-sie-mowic-ilu-02

„Pucio uczy się mówić. Zabawy dźwiękonaśladowcze dla najmłodszych” to czwarta po „Wierszykach ćwiczących języki”, „Z muchą na luzie ćwiczymy buzie” oraz „Zeszytowym treningu mowy” książka z serii „Uczę się: mówić, wymawiać, opowiadać”.

Autor: Dr n. hum. Marta Galewska-Kustra – logopeda i pedagog dziecięcy, pedagog twórczości. Pracownik naukowy Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Prowadzi gabinet logopedyczny dla dzieci, specjalizuje się przede wszystkim w terapii opóźnionego rozwoju mowy i zaburzeń artykulacji. Członkini Polskiego Towarzystwa Logopedycznego. Współautorka książki Wierszyki ćwiczące języki, autorka bestsellerowej serii wspierającej rozwój mowy dziecka Uczę się: mówić, wymawiać, opowiadać. Więcej informacji: www.logopediadladzieci.com.pl i na osobistej stronie facebookowej autorki.

Ilustracje: Joanna Kłos – studiowała na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, dyplom obroniła w Pracowni Projektowania Plakatu. Mieszka trochę w Dębicy, trochę w Warszawie. Przez kilkanaście lat pracowała jako grafik. Obecnie zajmuje się ilustracją i wspólnie z mamą i siostrą prowadzi pracownię lalek Romaszop.

W serii ukazały się następujące książki: