Z pamiętnika logopedy – Umiejętności interpersonalne

W krótkich szkicach z cyklu “Z pamiętnika logopedy” dzielę się swoimi spostrzeżeniami, przemyśleniami. Tym razem mówię o umiejętnościach interpersonalnych w pracy logopedy.

Tak sobie myślę. że metody i techniki logopedyczne to tylko część potrzebnych w naszym zawodzie umiejętności. Stosunkowo łatwo można się ich nauczyć. Wystarczą szkolenia, kursy i nieco praktyki. To co w takim razie jest potrzebne? Narzędzia? Te też można z łatwością kupić lub zrobić.

Umiejętności społeczne, interpersonalne są tym, co trzeba nieustannie w sobie rozwijać. No bo cóż z tego, że będziesz mieć gabinet wyposażony po sam sufit, jeśli nawet czwartej części tych zasobów nie wykorzystujesz? Cóż z tego, że będziesz legitymować się dziesiątkami certyfikatów ze szkoleń dotyczących nowych metod, jeśli nie będziesz mieć czasu, by je systematycznie wprowadzać?

Myślę, że jedną z ważniejszych umiejętności w naszej pracy jest ta, która polega na dotarciu do świadomości podopiecznego. Później trzeba użyć odpowiednich sposobów, by mu pokazać jak opanować nową umiejętność,, a potem pozostaje już “tylko” konsekwentne jej utrwalanie i zamienianie w nawyki. Banalne? Niestety nie.