W TYM MIEJSCU BYŁA POWTÓRKA SPOTKANIA “PRZERWA” Z 13 WRZEŚNIA 2021, ALE SIĘ PRZEPROWADZIŁA. DOKĄD? DO LOGOPRAKTYCZNIKA.
To było pierwsze spotkanie, na którym analizowaliśmy zebrany przeze mnie materiał językowy w formie nagrań audio. Dwoje dzieci w wieku 4,5 roku. Każde z nich z trudnościami w wymowie szeregów ciszącego, syczącego i szumiącego. Wymowa tak trudna do “rozpracowania”, że trzeba było kilka razy wsłuchiwać się w brzmienie wypowiadanych przez dzieci słów.
Przykład 1 – dziewczynka 4,5 roku. W ubiegłym roku szkolnym pracowałyśmy nad prawidłową wymową głosek K,G, które zastępowała ich przedniojęzykowymi odpowiednikami. Zaburzona wymowa szeregów dentalizowanych. W wymowie dziewczynki pojawiają się ubezdźwięcznienia, szeplenienie z nieprawidłowym (dolnym) ułożeniem języka. W efekcie powstaje wymowa dziąsłowa lub wargowo-dziąsłowa szeregów szumiących. Szeregi miesza ze sobą w sposób przypadkowy. Zastępuje głoski jedne głoski dentalizowane innymi. Czasem wymawia je jako głoski ciszące, innym razem jako głoski syczące (najlepiej brzmią słowa z głoską C), a niekiedy szeregi wypowiada jako głoski szumiące dziąsłowe. Istny bigos! W nagraniu omawiam kierunki terapii i od czego chcę w tym roku zacząć.
Przykład 2 – chłopiec 4,5 roku. Zaburzona wymowa szeregów dentalizowanych: ciszącego, syczącego i szumiącego. Wszystkie realizuje jako szereg ciszący, a po dokładniejszym przysłuchaniu się wymowie można usłyszeć elizje czyli pominięcie w wymowie niektórych głosek ciszących lub zastępowanie szczelinowych ciszących (Ś, Ź) zwarto-wybuchowymi ciszącymi (Ć, DŹ). Czeka nas praca nad oddechem, kierowaniem powietrza.
W przypadku obydwojga dzieci potrzebna jest silna stymulacja percepcji słuchowej, by zaczęły odbierać różnice w prawidłowej i nieprawidłowej wymowie.
Daj znać w komentarzu, jak podobała Ci się taka forma mikro-szkolenia na przykładach! 🙂
Jeśli chcesz dołączyć do “Przerwy” na żywo, zarezerwuj sobie poniedziałki o 18:00. Pozostań w newsletterze i wypatruj linku oraz kodu do logowania się na spotkania 🙂