Logopeda na swoim

Stacjonarny i mobilny gabinet logopedyczny  –  od czego zacząć ich planowanie

Godne uwagi? Podaj dalej: Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Print this page
Print

Gabinet logopedyczny kojarzyć się może z wnętrzem wyposażonym w lustro, szafę lub półkę z książkami i grami, stolik i dwa krzesełka, trochę kolorowych przedmiotów o rozmaitym przeznaczeniu. Tak zazwyczaj wygląda stacjonarny gabinet logopedyczny. Ale praktykę logopedyczną można wykonywać nie tylko stacjonarnie. Mobilny gabinet logopedyczny to też jeden ze sposobów na bycie logopedą na swoim. Czy jest zainteresowanie takimi gabinetami? Zawsze znajdą się osoby, które nie są w stanie samodzielnie dotrzeć do gabinetu. Choroby, wiek i odległość od większych miast skutecznie im to uniemożliwiają. Znajdą się też osoby, gotowe zapłacić więcej za to, że logopeda przeprowadzi terapię dla członka ich rodziny (na przykład dziecka), bez konieczności wychodzenia z domu.

Specyfika pracy w gabinecie stacjonarnym jest inna niż w mobilnym. Po pierwsze ze względu na odbiorców – mają inne potrzeby, a po drugie ze względu na ilość pomocy logopedycznych, które można ze sobą zabrać.

Stacjonarny i mobilny gabinet logopedyczny – co je różni?

Abyśmy się dobrze zrozumieli, chciałabym uściślić te dwa pojęcia. Gabinet stacjonarny prowadzisz wtedy, gdy podopieczni przyjeżdżają do Ciebie. Bez znaczenia jest na tę chwilę, czy masz wydzielone biurko i dwa krzesełka do zajęć w obrębie swojego mieszkania, czy dysponujesz osobną przestrzenią poza domem. Gdy podopieczni przyjeżdżają do Ciebie, prowadzisz gabinet stacjonarny. Gdy bierzesz torbę z pomocami i jedziesz do podopiecznych, to prowadzisz gabinet mobilny. Nie będziemy się tym razem zajmować zaletami i wadami każdego z nich, ale zastanowimy się, jakie poczynić przygotowania do ich prowadzenia.

Planujemy gabinet logopedyczny stacjonarny

Gdy planujesz gabinet stacjonarny w pierwszej kolejności wybierasz miejsce, w którym będą odbywały się zajęcia. Kwestia wyboru lokalu jest bardzo indywidualna. Czasem życie samo narzuca pewne rozwiązania. Może się okazać, że uda Ci się wydzielić pomieszczenie lub jego fragment z już istniejącego lokalu i przystosujesz go do prowadzenia zajęć.

Plusem tego rozwiązania jest fakt, że część kosztów utrzymania lokalu i jego remontu można wliczyć w koszty prowadzenia firmy. Jaką dokładnie część można wliczyć w koszty i jak je rozliczyć? O to najlepiej pytać swoją księgową jeszcze przed otwarciem firmy.

Minusem takiego wyjścia jest to, że im mniejszy metraż całego lokalu mieszkalnego, tym mniej komfortowo pracuje się w wydzielonej na zajęcia części. Na początku może Cię to nie razić, ale z czasem taka sytuacja może stać się uciążliwa dla Ciebie i pozostałych domowników. Przychodzącym do Ciebie podopiecznym też może być niezręcznie przedzierać się przez domowe „apartamenty”. Weź to pod uwagę urządzając gabinet w części własnego niewielkiego M.

Gdy chcesz prowadzić gabinet stacjonarny, a nie dysponujesz żadnym własnym lokalem, który można przystosować, rozwiązaniem jest wynajęcie pomieszczenia. Ceny wynajmu lokali najlepiej sprawdzać na lokalnym rynku poprzez biura nieruchomości.

Szukamy pomieszczenia na zajęcia logopedyczne pod wynajem

Coraz więcej właścicieli lokali korzysta z pośrednictwa biur nieruchomości, zamiast ogłaszać się samodzielnie. Nie mają czasu osobiście zajmować się poszukiwaniem najemcy. Wynajmując za pośrednictwem biura masz większą szansę, że właściciel lokalu jest przez nie sprawdzony pod kątem wiarygodności. Poza tym biuro wykona za Ciebie kawał pracy poszukiwawczej i szybciej znajdzie lokale spełniające Twoje kryteria. Pracownicy biura mający doświadczenie na rynku nieruchomości mogą podpowiedzieć, na co zwrócić uwagę przy podejmowaniu decyzji o wynajmie.

O co pytać pośrednika?

  • O wszystkie koszty związane z jego utrzymaniem. Należą do nich czynsz, odstępne, koszty mediów (woda, prąd, gaz, dostęp do Internetu).
  • O sposób płatności za ogrzewanie. Czy jest opłacane ryczałtowo, czy też od zużytej energii cieplnej.
  • O to, jakiego rodzaju jest ogrzewanie. Jeśli opłata jest ruchoma i ponoszona przez wybrane miesiące, poproś o rachunki, z których poznasz koszty ogrzewania.
  • O minimalny okres wynajmu oraz warunki wypowiedzenia.

Gabinet mobilny – dobór pomocy logopedycznych

Otwierając gabinet stacjonarny nie musisz się tak bardzo tym martwić. Wybierasz po prostu te, które są dostępne i Tobie pasują. Prowadząc gabinet mobilny, zwróć większą uwagę na dobór pomocy pod kątem ich przydatności merytorycznej, ale też pod kątem mobilności. Jadąc do podopiecznych musisz spakować wiele pomocy logopedycznych. Dobierz takie, które dają wiele możliwości, a do tego nie zajmują zbyt wiele miejsca.

Prowadząc gabinet mobilny warto rozwinąć swą kreatywność, by wiedzieć, jak te same pomoce wykorzystywać w różny sposób, by skutecznie realizować cele terapeutyczne, nie angażując nadmiaru pieniędzy, czasu na przygotowanie i miejsca na przechowywanie.

Rozpoznanie rynku

Niezależnie od tego, czy planujesz gabinet stacjonarny, czy mobilny przygotuj strategię działań sprzedażowych, która pozwoli Ci zarabiać. Zastanów się, co zaoferujesz klientom, a przede wszystkim, jak będziesz ich pozyskiwać. Ten proces – nagminnie pomijany w czasie przygotowań do własnej firmy – jest bardzo ważny. Jeśli od początku istnienia firmy będziesz świadomie rozwijać ten obszar, masz szansę wyprzedzić konkurencję. Wciąż wiele gabinetów logopedycznych jest zakładanych „na dziko”, czyli bez planu, na fali optymizmu, bez żadnej strategii działań marketingowych.

Jeśli chcesz, mogę Ci pomóc w tym procesie. Tak się składa, że jeden z moich kursów online dla logopedów dotyczy właśnie zakładania firmy w branży logopedycznej.

Czy można łączyć prowadzenie gabinetu stacjonarnego i mobilnego?

Czasem otrzymuję pytania, czy można prowadzić jednocześnie gabinet logopedyczny stacjonarny i mobilny. Odpowiadam: tak, oczywiście, dlaczego nie! Jest to bardzo dobry sposób na dywersyfikację przychodów. Jest to też sposób na podniesienie swojej konkurencyjności na rynku, zwłaszcza takim, gdzie większość gabinetów logopedycznych to gabinety stacjonarne. Trzeba tylko pamiętać o odpowiedniej wycenie usług mobilnych i o tym, że czas dojazdu do  klienta to także jest czas pracy liczony w roboczo-godzinach.

Podsumowanie

Planując otwarcie gabinetu stacjonarnego lub mobilnego, weź pod uwagę, że ich specyfika jest nieco inna. Jeśli masz problem z decyzją, czy gabinet stacjonarny czy mobilny, to policz dokładnie koszty utrzymania każdego z nich i planowane przychody. Argument finansowy zawsze pomaga podjąć decyzję. W  kursie “Czas na firmę”, udostępniam narzędzie do planowania i analizy wydatków, które pomoże Ci wyliczyć koszt Twojej roboczo-godziny. W ramach kursu otrzymujesz też godzinne konsultacje ze mną przez telefon lub narzędzie do komunikacji online.  Takie konsultacje naprawdę pomagają rozwiązać konkretne problemy i podjąć decyzje.

UWAGA: Kurs dla logopedów „Czas na firmę” możesz kupić od 1 do 10 października 2019.