Podrzucam dziś pomysł na zabawę dla najmłodszych, również dla maluszków, które jeszcze nie mówią. Zabawa angażuje rączki i wzrok, dzięki czemu rozwija motorykę małą i analizę wzrokową – bardzo potrzebne w rozwoju mowy.
Podstawowe zasady zabawy
Polega ona na tym, że dziecko przypina klamerki / spinacze do kartonu dobierając odpowiednie kolory. To jej łatwiejsza wersja. W trudniejszej wersji maluszek łączy ze sobą klamerki / spinacze i odwzorowuje schemat kolorystyczny od lewej do prawej strony.

Rys 1. Wersja łatwa

Rys 2. Wersja trudniejsza
Przygotowanie do zabawy
- Przygotuj 8 klamerek (spinaczy do bielizny). Moje są drewniane. Pomalowałam ich fragmenty zwykłą farbą plakatową i zabezpieczyłam bezbarwnym lakierem. Nic nie stoi na przeszkodzie, by użyć gotowych kolorowych klamerek. Ja lubię pracować na drewnianych przedmiotach, stąd mój wybór.
- Wydrukuj szablon na sztywnym kartonie.
- Szablon trzeba pomalować kredkami, farbami lub flamastrami (propozycje schematów znajdziesz na zdjęciach poniżej). Najlepiej zaangażować do tego starsze dzieci 😉

Rys 3. Szablon poziomy

Rys 4. Szablon pionowy
Inne zabawy i ćwiczenia
Takie klamerki można wykorzystać w wielu zabawach lub ćwiczeniach stymulując różne umiejętności. Oto kilka dodatkowych pomysłów:
- Najpierw zdejmowanie – gdy dziecko nie umie jeszcze przypiąć klamerek, to może je najpierw odpinać, na przykład przypięte do brzegu pudełka. Zwróć uwagę, czy dziecko nie zrywa spinaczy. Maluchy nie mają jeszcze uchwytu pęsetkowego (przeciwstawność palca wskazującego i kciuka), dlatego próbują “zrywać” spinacze. Pokaż dziecku, jak otwierać klamerkę za pomocą palców.
- Tworzenie i nazywanie grup kolorów (przydadzą się kolorowe klamerki i karton na przykład po butach). Maluch przypina je do kartonu grupując kolorami. Potem głośno je nazywamy kolorami. Można też spinać takie same kolory razem (sposób przypinania, jak na rysunku 2)
- Przypinanie do pudełka kontra przypinanie do linki od wieszania prania – dla bardziej zaawansowanych. To drugie jest zdecydowanie trudniejsze.
- Ćwiczenie pamięci wzrokowej (3-7 klamerek) – dorosły tworzy połączenie z kilku klamerek (spina je ze sobą jak na rysunku 2), krótko eksponuje dziecku konstrukcję, po czym ją zasłania. Zadaniem dziecka jest odtworzenie jej we właściwej kolejności.
- Ćwiczenie pamięci słuchowej – prowadzący wymienia kolejne kolory (2–4), dziecko stara się zapamiętać ich kolejność i odtworzyć ją po kilkukrotnym powtórzeniu przez dorosłego sekwencji kolorów.
To oczywiście propozycje ćwiczeń dla dzieci w różnym wieku. Trzy pierwsze propozycje z powyższej listy można wypróbować z maluszkami do 3-4 roku życia, dwie ostatnie, to propozycja dla starszych przedszkolaków, a nawet młodszych uczniów.
WAŻNE!: W zabawie z maluszkami pilnujemy, aby przedmioty (w tym przypadku klamerki / spinacze) nie trafiły do buzi dziecka.