#logolive – Jak się szkolić z głową

Temat, o którym mówiłam na tym spotkaniu #logolive znajduje mnie raz po raz. Uznałam więc, że warto zrobić o nim spotkanie na żywo. Raz na jakiś czas dostaję pytanie od osób, które ukończyły logopedię lub ją studiują. A pytanie brzmi „Jakie szkolenia logopedyczne warto robić”. I oczywiście pozwalam sobie tutaj na skrajną nieobiektywność, polecając moje szkolenia, ale moje dotyczą organizacji pracy i nie każdy jest gotowy, by zająć się tym obszarem,, choć właściwie od niego należałoby zacząć 😉

Czy zadawanie pytania na jakie szkolenia warto chodzić jest sensowne?

Zastanawiając się, w jakim kierunku się doszkalać nie powinno się moim zdaniem brać pod uwagę panujących trendów, którym rynek szkoleń logopedycznych też podlega (i to jak bardzo!). Myślę, że wybierając szkolenie trzeba wziąć pod uwagę przede wszystkim specyfikę własnej pracy, miejsce tej pracy, warunki w nim panujące i czas, jaki możemy poświęcić podopiecznym.

Co powinno wpływać na wybór szkolenia

Specyfika pracy – zupełnie inny jest charakter pracy w gabinecie prywatnym, w którym pracujemy z pacjentem jeden na jeden, inny w przedszkolu, inny w szkole, inny w poradni, inny w szpitalu. Dlaczego? Bo pracę w tych miejscach regulują inne przepisy, zasady, inni są podopieczni i ich potrzeby. To wpływa na przebieg terapii no i powinno determinować wybór szkolenia. Jeśli odbędziesz szkolenia z metod pracy, które przeznaczone są dla wąskiej grupy (na przykład dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu), a wśród swoich podopiecznych nie masz takich trudności, to nie masz gdzie zweryfikować i zastosować zdobytej wiedzy.  

Przestrzeń pracy – w znaczeniu: obiekt, pomieszczenie, w którym pracujesz. Jeśli odbędziesz kursy z metod, które wymagają specjalnej organizacji przestrzeni, a tej przestrzeni w gabinecie nie masz, albo odbędziesz szkolenia z metod, które wymagają użycia specjalnego sprzętu, którego nie posiadasz lub jego wprowadzenie będzie trudne /niemożliwe, to lepiej głębiej zastanowić się nad tym, jakie będziesz mieć możliwości stosowania danej metody ze względu na przestrzeń pracy. Przykład? Kursy masażu. Zastosowanie masażu wymaga, by warunki sanitarne były na bardzo wysokim poziomie. Tymczasem wiele gabinetów logopedycznych nie ma dostępu do umywalki i ciepłej wody bezpośrednio w gabinecie (bez wychodzenia z niego).

Ilość podopiecznych i czas – branie pod uwagę tych czynników przy wyborze szkolenia może wydawać się absurdalne. Ale jedno z drugim się wiąże. Gdy masz dużo podopiecznych, to automatycznie masz też dla nich mniej czasu w przeliczeniu na osobę. Jeśli wybierzesz szkolenie z metod bardzo zindywidualizowanych, to zastanów się czy będziesz mieć czas, aby metodę zastosować. 

Co się dzieje gdy narobisz szkoleń „na zapas” gdy nie masz kontaktu z daną problematyką

  1. Gorzej przyswoisz materiał, bo będzie dla Ciebie zbiorem teorii. Inaczej odbiera się dany temat, gdy żyjemy jakimś problemem (jesteśmy żywo w niego zaangażowani), a inaczej gdy nie mamy z nim kontaktu.
  2. Zapomnisz większości informacji ze szkolenia zanim zaczniesz pracę, zatem “w razie czego” będziesz jeszcze raz angażować czas i wysiłek, by zapoznać się ponownie z informacjami. Czy masz tyle czasu?

A jeśli już idziesz na szkolenie i nie masz doświadczeń?

Nie idź będąc zupełnie zielonym. Postaraj się zdobyć jak najwięcej dostępnych informacji na dany temat. Szkolenie pomoże Ci je usystematyzować. Dzięki temu, że wcześniej już oswoisz się z tematem będzie Ci łatwiej zadać szczegółowe pytanie prowadzącemu i jeszcze więcej skorzystasz z takiego szkolenia.

Jak się szkolić bez udziału w kursach?

Przede wszystkim polecam zgłębiać jeden, góra dwa tematy na raz, by się nie pogubić. Od czego zacząć? Od założenia listy takich tematów. Można na przykład utworzyć plik lub założyć coś w rodzaju notatnika, w którym zapisujemy hasła, które są dla nas nowe. Jedne z nich będą obszernymi tematami, a inne takimi, o których bardzo szybko uzyskamy informacje. Ja również mam taką listę tematów i staram się regularnie o nich coś doczytywać. Gdy jakiś temat jest bardzo głęboki, albo ciągle czuję w nim niedosyt, nieuporządkowanie wiedzy, poszukuję o nim szkoleń lub innych form doskonalenia, podczas których mam lepszy kontakt z prowadzącym.

Dlaczego nie podpowiem Ci , jakie kursy z metod logopedycznych warto zrobić?

Nie jestem w stanie, bo 

  • nie wiem, jakie studia kończyłaś / kończyłeś i jaki był ich program, a zatem nie wiem, jakiej wiedzy Ci brakuje,
  • nie wiem (być może sama/sam tego jeszcze nie wiesz) jakie są warunki, w których przyjdzie Ci pracować (praca z dorosłymi czy z dziećmi, a może z młodzieżą?, jaka placówka?, jaki wymiar czasu pracy?, praca w grupach czy indywidualna?),
  • nie wiem czy i ilu będziesz mieć podopiecznych ze specyficznymi problemami rozwojowymi.

Artykuł ten powstał jako podsumowanie prowadzonego przeze mnie #logolive o tej samej tematyce.