Latawce – szablon do zabaw rozwijających różne umiejętności

Ta zabawa rozwija różne umiejętności: rozróżniania i nazywania kolorów, kategoryzowania, rozwija umiejętność porządkowania linkowego. A przede wszystkim rozwija sprawność motoryczną dziecięcych rączek. W tym wpisie dostarczam Wam szablon do zabawy. Koralików szukajcie w najbliższej pasmanterii 🙂

Przygotowanie

Kolory na koralach malujesz samodzielnie według tego, jakie korale, w jakich barwach uda Ci się zdobyć. Zróżnicuj poziom trudności. Pokoloruj naprzemiennie dwoma kolorami, raz jeden raz drugi. Dodaj wersję trudniejszą: trzy kolory oraz dwa kolory w schemacie 1 – 2, np. jeden czerwony, dwa zielone, jeden czerwony, dwa zielone itp. Zostaw też pusty latawiec zarówno do nawlekania, jak i kolorowania. Wykorzystaj go do dowolnych uzupełniania przez dziecko. Przy zakupie koralików dokup też odpowiedni sznureczek. Nie za gruby, nie za cienki, dość sztywny. Końcówkę możesz skleić np. roztopionym woskiem, by się nie rozdwajała.

Jak się w to bawić i co rozwijasz?

Sposób pierwszy: poproś dziecko, by posortowało kolorami koraliki przed rozpoczęciem zabawy. Kategoryzacje „siedzą” w lewej półkuli, więc wykonując tę czynność aktywują lewą półkulę, w której są ośrodki mowy.

Sposób drugi: utrwalaj nazywanie kolorów, ale wtedy trzeba wybrać korale w podstawowych barwach. Tę aktywność polecam szczególnie w pierwszej połowie roku szkolnego dla przedszkolaków. Przedszkolaki uczą się dopiero nazywać kolory, a gdy do tego dojdzie nauka angielskiego, to nagminnie mylą polskie nazwy z angielskimi, tym bardziej, że te drugie są prostsze do wymówienia.

Sposób trzeci: nawlekając koralik na sznureczek ćwicz małą motorykę. Najpierw można popróbować bez odwzorowania kolejności, żeby dziecko się wprawiło.

Sposób czwarty: gdy dziecko już opanuje technikę nawlekania można wprowadzić nawlekanie z odwzorowaniem schematu. Najpierw na przemian raz jeden kolor, raz drugi, potem stopniowo zwiększamy poziom trudności: trzy kolory w tej samej kolejności, jeden element zielony, dwa żółte itd. Dziecko uczy się w ten sposób dostrzegać pewien rytm, powtarzalność.

Sposób piąty: kolorowanie na dowolnie wybrane kolory, a następnie według wzoru. Ćwiczymy uchwyt pisarki, umiejętność kontynuowania wzoru no i umiejętność wychwytywania rytmu, powtarzalności.

Sposób szósty: układanie koralików na kółeczkach. W sumie może być to etap pośredni, który pomaga w rozpoznawaniu kolejności kolorów we wzorze. W ten sposób ćwiczymy też uchwyt pęsetkowy, czyli małą motorykę. Podpowiedź: koraliki możesz w tym kroku zastąpić puchatymi kolorowymi kuleczkami do prac kreatywnych.

Sposób siódmy: liczenie – rozwijamy umiejętności matematyczne, ćwiczymy automatyzację. Ilość liczonych elementów dostosowujemy do wieku dziecka.

No i ważna uwaga!!! Małymi koralikami nigdy nie bawimy się z dziećmi, które mają skłonność do wkładania przedmiotów do ust.

Pliki do pobrania

Pobierz instrukcję (kliknij obraz)

Pobierz szablon do druku (kliknij obraz)

Dodaj komentarz