Jak rozwija się mowa malucha w drugim roku życia

Drugi rok życia nazywany jest okresem wyrazu, ponieważ w mowie dziecka zaczynają pojawiać się słowa, które coś znaczą. Na początku są to pojedyncze słowa, a z czasem jest ich coraz więcej. Początkowo brzmieniem mogą znacznie odbiegać od prawidłowego wzorca. Nawet więcej! Mogą być wypowiadane jako fragmenty słów, na przykład pierwsze lub ostatnie ich sylaby.

Zwróć uwagę na reakcje słuchowe dziecka w wieku 12-24 miesiące

  • Czy potrafi wskazać najważniejsze części ciała, gdy je o to poprosisz?
  • Czy wykonuje proste polecenia na przykład „daj misia, zrób pa-pa, daj buziaka”?
  • Czy słucha uważnie krótkich wierszyków lub bajeczek?
  • Czy potrafi wskazać palcem nazywane przez Ciebie przedmioty?

Zwróć uwagę na ekspresję dziecka w wieku 12-24 miesiące

  • Czy wypowiada wyrażenia dźwiękonaśladowcze, szczególnie gdy czytacie lub rozmawiacie o odgłosach zwierząt?
  • Czy powtarza słowa zasłyszane w otoczeniu – bezpośrednio i po pewnym czasie?
  • Czy wymawia wszystkie samogłoski ustne: a, e, o, u, y, i?
  • Czy wymawia głoski: m, b, p, t, n, ł, j, d?
  • Czy wymawia coraz więcej nowych słów, czy też ma pewien ograniczony zasób, na którym się zatrzymało?
  • Czy zaczyna łączyć dwa słowa w krótki komunikat, np. daj mi, mam tu, nie chcę?

Upraszczanie słów w drugim roku życia

W tym wieku upraszczanie słów jest normalnym zjawiskiem, choć czasem niepokoi rodziców. Dziecko może mówić tylko początek lut tylko koniec słowa i w tym wieku jest to jeszcze uważane za normalne. Z czasem mowa się zmienia i powinna pojawiać się dokładniejsza wymowa.

Łączenie dwóch słów

 Mniej więcej w połowie drugiego roku życia u dzieci pojawia się nowa umiejętność. Zaczynają one bowiem łączyć słowa w wyrażenia. Na początku składają się z dwóch słów, potem stają się coraz dłuższe. I tak kończąc drugi rok życia dziecko wchodzi w okres zdania.

Jeśli Twój maluch zatrzymał się na etapie kilku słów i zasób jego słownictwa nie rozwija się, spróbuj poszukać obszarów, którymi się interesuje i baw się z nim we wskazywanie „Gdzie jest…?” oraz nazywanie „Co to?”. Wybieraj słowa – nazwy przedmiotów z interesującego dla malucha obszaru. Możesz też dopytywać, „Co robi?” lub „Jak robi?”. Prowokowanie do mówienia, to bardzo ważny bodziec, który pobudza rozwój mowy.