Jak rozwija się mowa malucha w drugim roku życia?

Drugi rok życia nazywany jest okresem wyrazu, ponieważ w mowie dziecka zaczynają pojawiać się słowa, które coś znaczą. Na początku są to pojedyncze słowa, a z czasem jest ich coraz więcej. Początkowo brzmieniem mogą znacznie odbiegać od prawidłowego wzorca. A nawet mogą być wypowiadane jako fragmenty słów, na przykład pierwsze lub ostatnie ich sylaby.

Zwróć uwagę na reakcje słuchowe dziecka w wieku 12-24 miesiące

  • Czy potrafi wskazać najważniejsze części ciała, gdy je o to poprosisz?
  • Czy wykonuje proste polecenia na przykład „daj misia, zrób pa-pa, daj buziaka”?
  • Czy słucha uważnie krótkich wierszyków lub bajeczek?
  • Czy potrafi wskazać palcem nazywane przez Ciebie przedmioty?

Zwróć uwagę na ekspresję dziecka w wieku 12-24 miesiące

  • Czy wypowiada wyrażenia dźwiękonaśladowcze, szczególnie gdy czytacie lub rozmawiacie o odgłosach zwierząt?
  • Czy powtarza słowa zasłyszane w otoczeniu – bezpośrednio i po pewnym czasie?
  • Czy wymawia wszystkie samogłoski ustne: a, e, o, u, y, i?
  • Czy wymawia głoski: m, b, p, t, n, ł, j, d?
  • Czy wymawia coraz więcej nowych słów, czy też ma pewien ograniczony zasób, na którym się zatrzymało?
  • Czy zaczyna łączyć dwa słowa w krótki komunikat, np. daj mi, mam tu, nie chcę?

Upraszczanie słów w drugim roku życia

W tym wieku upraszczanie słów jest normalnym zjawiskiem, choć czasem niepokoi rodziców. Dziecko może mówić tylko początek lut tylko koniec słowa i w tym wieku jest to jeszcze uważane za normalne. Z czasem mowa się zmienia i powinna pojawiać się dokładniejsza wymowa.

Łączenie dwóch słów

 Mniej więcej w połowie drugiego roku życia u dzieci pojawia się nowa umiejętność. Zaczynają one bowiem łączyć słowa w wyrażenia. Na początku składają się z dwóch słów, potem stają się coraz dłuższe. I tak kończąc drugi rok życia dziecko wchodzi w okres zdania.

Jeśli Twój maluch zatrzymał się na etapie kilku słów i zasób jego słownictwa nie rozwija się, spróbuj poszukać obszarów, którymi się interesuje i baw się z nim we wskazywanie „Gdzie jest…?” oraz nazywanie „Co to?”. Wybieraj słowa – nazwy przedmiotów z interesującego dla malucha obszaru. Możesz też dopytywać, „Co robi?” lub „Jak robi?”. Prowokowanie do mówienia, to bardzo ważny bodziec, który pobudza rozwój mowy.

Dodaj komentarz