Jak planować logopedyczny rozwój zawodowy?

Początek roku sprzyja snuciu różnych planów, w tym zawodowych.  Niezależnie, czy jesteś osobą, która lubi mieć rozpisane wszystko w najdrobniejszych szczegółach, czy też uwielbiasz improwizację, chcę Cię zachęcić do tego, by na początku roku zastanowić się nad swoją ścieżką zawodową. Ale nie z punktu widzenia planu rozwoju zawodowego, który potrzebny jest do awansu w oświacie. Tylko z perspektywy celów, które chcesz osiągnąć, by czuć, że jesteś zawodowo na właściwym miejscu. Po co to robić? Aby wiedzieć, czy miejsce, w którym jesteś jest dla Ciebie zadowalające, czy też chcesz coś zmienić w swoim zawodowym życiu.

Rozwój zawodowy, czyli właściwie co?

Gdyby zapytać różne osoby, co to dla nich znaczy rozwijać się zawodowo, to zapewne każda z nich miałaby odrębna zdanie. Dla jednych najważniejszą miarą rozwoju zawodowego będzie wachlarz kursów,  szkoleń,  warsztatów i studiów, które ukończyli. Dla innych liczba przeczytanych książek z dziedzin zawodowych. Jeszcze inni kierują się liczbą godzin, które przepracowali bezpośrednio z podopiecznymi i rezultatów, jakie osiągnęli. Tak naprawdę wszystko zależy od tego, w jakim obszarze czujesz niedosyt, a w jakim spełnienie. Jedno jest pewne, aby się rozwijać trzeba mieć wyobrażenie,  wizję (nazwij to jak chcesz) siebie i swojego miejsca w przyszłości. Czasem to właśnie jest najtrudniejszy krok.

Przygotowałam dla Ciebie krótkie ćwiczenie, które pomoże Ci określić punkt w którym jesteś i Twoje zawodowe cele. To taka zabawa w skojarzenia i próba wytyczenia celów. Pomoże Ci ono nieco się odnaleźć  na wstępnym etapie planowania zawodowego. Zwróć uwagę na kolejność wykonywania ćwiczenia oznaczoną w kółkach i za pomocą strzałek. Gdy wykonasz to ćwiczenie, może okazać się, że realizujesz zbyt wiele celów, czym rozpraszasz swoją uwagę i energię. Może też okazać się, że nie masz wyobrażenia siebie w rocznej, a może i dalszej perspektywie czasowej, zatem ciężko Ci wytyczyć sobie kolejne kroki do samorealizacji.

Znajdź chwilę na refleksję, zapełniając pola tej karty. Zawarte w niej pytania, które pobudzą Cię do refleksji, a cele, które przyjdą Ci w tym czasie do głowy możesz zapisać w tabeli obok.

Logopeda plan rozwoju zawodowego

Zastanów się nad teraźniejszością, nad tym w jakim miejscu rozwoju zawodowego teraz jesteś, co Ci w tym miejscu przeszkadza, a co jest ok. Zastanów się, co chciałabyś w swoim życiu zawodowym zmienić oraz jaki masz wpływ na wskazane sytuacje. Pomyśl, czego Ci brakuje i jak możesz to osiągnąć. Gdzie chciałabyś być zawodowo za rok? Dlaczego za rok? Perspektywa pięcioletnia w szybko zmieniającej się rzeczywistości może być trudna do określenia i nierealna. Jeśli nie masz wprawy w planowaniu, raczej na początek przyjmuj krótsze perspektywy czasowe.

Rozpraszacze, czyli subiektywna lista tego, co utrudnia trzymanie się wytyczonego zawodowego kursu

Po pierwsze czas spędzony na powierzchownym przejrzeniu tematów, które wymagają głębszego przestudiowania. Internet jest cudownym narzędziem, ale też pułapką. Spędzając w nim zbyt wiele czasu, poznając tematy powierzchownie, ślizgamy się po nich. Tracimy też wiele czasu i energii, która nie przekłada się na efekty.

Po drugie zbyt wiele emocji związanych z pracą. Emocje biorą się z dysonansu poznawczego. Jest inaczej niż bym chciała, więc przeżywam bardzo, za bardzo. Może potrzebne jest głębsze wejście w kontakt z własnymi emocjami i praca nad nimi pod kierunkiem przewodnika: psychologa, mentora, coacha, superwizora?

Po trzecie za dużo presji (presji czasu, osiągnięć, rezultatów). Bierze się to ze zbyt wysokiego stawiania poprzeczki zarówno przez otoczenie, jak i samemu sobie.

Po czwarte rozmieniania się na drobne w organizacji własnej pracy. Zamiast realnego określenia celów terapii i konsekwentnego dążenia  do ich realizacji, zajmujemy się zadaniami błahymi, które nie przynoszą efektów, lub mizerne efekty w stosunku do poniesionych nakładów czasowych, finansowych i energetycznych.

Po piąte zbyt wiele wytyczonych celów. Ich nadmiar przytłacza, postępy są mniej widoczne, co powoduje, że szybko się zniechęcamy i porzucamy cele, zapominamy o nich. Dotyczy to też wytyczania celów w terapii logopedycznej. Poruszam ten temat w kursie dla logopedów „Jak efektywnie pracować i nie dać się zwariować”.

 

Po szóste prokrastynacja, czyli odkładania na później. Bo nie mam czasu, bo nie mam pieniędzy, bo mam w innej sferze życia czegoś za dużo, na przykład problemów osobistych.

Rozwój zawodowy niejedno ma imię, czyli jak znaleźć swój cel zawodowy

Chcesz się rozwijać zawodowo? To świetnie! Warto wiedzieć, że rozwój zawodowy może przybierać różne formy. Nie ma wśród nich lepszych ani gorszych.

Jest natomiast jedna cecha, którą warto w sobie rozwijać, która na każdym etapie życia zawodowego jest potrzebna. To dociekliwość. Dociekliwość sprawia, że głęboko patrzymy na diagnozę podopiecznego, dociekliwość powoduje, że głębiej traktujemy relację budowaną z rodziną podopiecznego i staramy się zrozumieć jej położenie. Dzięki wzajemnemu zrozumieniu możemy lepiej pokierować współpracą. Dociekliwość popycha nas do samorozwoju, do lepszego poznania siebie i rozwijania tych obszarów, w których jest to potrzebne.

Rozwijasz się zawodowo gdy podejmujesz regularnie choćby jeden rodzaj działań w tym kierunku. Ważniejsze jest, że świadomie i konsekwentnie działasz oceniając nie tylko rezultaty, ale też własne zaangażowanie.

Co sprzyja rozwojowi zawodowemu?

  • Czytanie literatury przedmiotu, nawet jeśli studia już dawno za Tobą :),
  • zdobywanie nowych umiejętności zawodowych, ale i ugruntowanie dotychczasowych dzięki aktywnemu udziałowi w różnego rodzaju formach szkoleń (kursy, warsztaty, webinary),
  • rozwijanie swoich kompetencji osobistych i społecznych, równie ważnych w pracy, jak wiedza i umiejętności,
  • nauczenie się, jak dobierać narzędzia do własnej pracy, by prowadziły Twoich podopiecznych do wytyczonych celów (mówiłam o tym w webinarze, ale warto się tego uczyć nie tylko na początku drogi zawodowej)
  • Tworzenie narzędzi do pracy, pomocy dydaktycznych też może być formą rozwoju zawodowego. Zawsze podkreślam wielką kreatywność logopedów jako grupy zawodowej. Wielu logopedów ma wszechstronne talenty zarówno językowe, jak i plastyczne. Chętnie wykorzystuje je w swojej pracy tworząc nowe pomoce dydaktyczne. Bywa to jednak pułapką czasową, ponieważ twórczość pochłania wiele czasu, co niekoniecznie przekłada się na rezultaty (terapeutyczne czy finansowe). Jeśli masz wszechstronne talenty i czujesz potrzebę tworzenia nowych pomoc, warto zastanowić się, czy da się z tego uczynić element rozwoju zawodowego. To da Ci z jednej strony możliwość samorealizacji, a z drugiej możliwość spieniężenia posiadanych talentów.

Efektem świadomego kierowania swoim rozwojem zawodowym jest poczucie kontroli nad terapią podopiecznych.Nna początku pracy to uczucie może wydawać Ci się zupełnie obce, bo dopiero się uczysz – czytaj – poznajesz w praktyce, co działa, co nie działa, jak działa, co z czym połączyć, żeby zadziałało. To takie uczucie, że wiesz za jakie sznurki pociągnąć w terapii, by uzyskać określony efekt. Robisz to i okazuje się, że Twoje decyzje terapeutyczne są trafne! Poczucie kontroli bierze się z połączenia wielu rzeczy: wiedzy, doświadczenia i intuicji. By je rozwijać warto zadbać też o rozwój osobisty.

Określ, co jest Twoim priorytetem zawodowym

Na każdym etapie życia coś innego może nim być. Jeśli wkraczasz dopiero na drogę zawodową, to Twoim priorytetem będzie zdobycie doświadczenia. Być może zechcesz się uczyć od innych, którzy mają większy staż w zawodzie. Jeśli kroczysz ścieżką zawodową już jakiś czas możesz czuć potrzebę uzupełnienia wiedzy, rozwinięcia nowych umiejętności. Być może jesteś daleko w rozwoju zawodowym i czujesz przesyt oraz potrzebę uporządkowania metod, działań, narzędzi. Prawdopodobnie nie korzystasz ani ze wszystkich metod, ani ze wszystkich narzędzi, które zgromadziłaś przez całe życie zawodowe. To nie powód do smutku, ale do radości! – jesteś na etapie podejmowania dojrzałych, świadomych wyborów.

Zanim przystąpisz do planowania zawodowego, zatrzymaj się jeszcze na chwilę, by poprzyglądać się swoim celom. Może odkryjesz, że do tej pory ich nie było, a może było ich zbyt wiele?…

TO MOŻE CI SIĘ PRZYDAĆ: