Czytanie globalne po polsku

Godne uwagi? Podaj dalej: Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Print this page
Print

Jak to się dzieje, że wystarczy malutkim dzieciom odpowiednio często pokazywać w ciągu dnia wyrazy zapisane dużą czcionką na planszach, a po jakimś czasie… będą umiały czytać?

 

Czytanie globalne (inaczej: całowyrazowe) to temat zyskujący na popularności w ostatnim czasie. Może polscy rodzice i nauczyciele zwyczajnie dojrzeli do niego? Może być jednak i tak, że skoro z zerówek i przedszkoli wycofano naukę czytania – rodzice i nauczyciele szukają metod skutecznych i niekłopotliwych, by nauczyć dzieci własnym sumptem czytać jeszcze przed szkołą. Inaczej bowiem dziecko przyswaja sobie umiejętność w zabawie, mimochodem, w atmosferze radości, a inaczej podczas żmudnych (i często nudnych) zajęć w szkolnej ławce (…).

Przez dwadzieścia lat metoda ewoluowała. Wiele się zmieniło – kolor i rozmiar czcionki, sposób prowadzenia sesji. Przede wszystkim zmienił się klimat, w jakim prowadzi się zabawy w czytanie. Zero przymusu, precz z regularnymi sesjami! Dziewięć dziennie? Dlaczego dziewięć? Wystarczą trzy. Albo jedna. Albo wcale… Odradzamy stosowanie terminarzyków. Nie służą ani dzieciom, ani rodzicom. Proponujemy zestaw wyrazów reprezentujących różnorodniejsze części mowy. Rzeczowniki zyskały ilustracje, badania dowiodły bowiem, iż dziecko łatwiej przyswaja treść wzbogaconą obrazkiem (…).” (fragment książki)

W nowym poradniku Wydawnictwa Bliżej Przedszkola „Czytanie globalne po polsku” autorstwa Marii Trojanowicz-Kasprzak została zaprezentowana rewolucyjna metoda czytania globalnego – jej realizacja w polskich warunkach, korzyści płynące z pracy tą metodą i błędy, jakich należy unikać. Powstał on w oparciu o wiedzę i praktyczne doświadczenie autorki. Ale wiele do powiedzenia mają także rodzice, którzy opowiadają o swojej pracy z dziećmi, o wrażeniach, o stosowaniu metody u dzieci dysfunkcyjnych. To dzięki nim możemy czerpać przykłady zastosowania i utrwalania metody w życiu codziennym. To oni fotografowali i filmowali swoje dzieci. Możemy je obejrzeć na fotografiach, zobaczyć, jak się bawią w czytanie i co osiągają dzięki tym zabawom – na filmach.

Najmłodszy czytelnik ma 1 rok 8 miesięcy.

„(…) czytanie globalne w każdym momencie MUSI być zabawą.

MUSI sprawiać frajdę opiekunowi i dziecku.

MUSI być pełne radości i śmiechu.

MUSI się kończyć, zanim dziecko się znudzi.

MUSI się dobrze kojarzyć i MUSI być wyglądane i oczekiwane.”

Zapraszamy w fascynującą podróż do krainy czytania globalnego!

Książka jest napisana przyjaznym, zrozumiałym językiem, dzięki czemu czyta się ją z  przyjemnością! Założenia czytania całowyrazowegow polskim wydaniu są przekazane jasno i przystępnie. Autorka opisuje, jak czytanie metodą globalną ewoluowało w Polsce. Książkę wzbogacono o liczne przykłady, ilustracje, a także płytę z filmami, które przedstawiają małych pasjonatów czytania i ich “zabawy w czytanie”.

czytanie_big

Pod patronatem

qlturka.pl, egodziecka.pl, dzielnicarodzica.pl, czasdzieci.pl, logopediapraktyczna.pl, Akademia Rozwoju i Wizerunku Osobistego ARIWO, Wydawnictwo Pentliczek

Zobacz więcej: www.blizejprzedszkola.pl/czytanie

Książkę możecie nabyć również w naszym sklepie internetowym.

[random_content group_id=”85″]

[random_content group_id=”88″]