Jak mówić do dziecka żeby chciało mówić

Jak mówić do dziecka, żeby chciało mówić?

Zanim dziecko rozpocznie naukę mówienia, uczy się rozumieć komunikaty słowne płynące do niego z otoczenia. To, jak porozumiewają się z dzieckiem najbliżsi mu dorośli ma ogromny wpływ na to, jak rozwija się rozumienie mowy. Zaś od poziomu rozumienia mowy zależy w dużej mierze, jak rozwinie się czynna mowa u malucha. Jak zatem mówić do kilkulatka, […]

Logopedyczne badania przesiewowe

Logopedyczne badania przesiewowe – rok szkolny 2019/2020

Jako logopeda pracuję od kilkunastu lat i obserwuję różne tendencje dotyczące rozwoju komunikacji oraz artykulacji u dzieci. Można powiedzieć, że każdy rok jest inny niż poprzedni zarówno pod względem liczebności dzieci potrzebujących określonej formy opieki logopedycznej, jak i trudności związanych z mówieniem.

Logopeda na swoim

Stacjonarny i mobilny gabinet logopedyczny  –  od czego zacząć ich planowanie

Gabinet logopedyczny kojarzyć się może z wnętrzem wyposażonym w lustro, szafę lub półkę z książkami i grami, stolik i dwa krzesełka, trochę kolorowych przedmiotów o rozmaitym przeznaczeniu. Tak zazwyczaj wygląda stacjonarny gabinet logopedyczny. Ale praktykę logopedyczną można wykonywać nie tylko stacjonarnie. Mobilny gabinet logopedyczny to też jeden ze sposobów na bycie logopedą na swoim. Czy […]

Wyniki logopedycznych badań przesiewowych

Wyniki logopedycznych badań przesiewowych – jak przekazać rodzicom informację

W ramach współpracy z rodzicami jako logopedzi przekazujemy informację o rozwoju mowy i komunikacji ich pociech. Póki co nie ma żadnego przepisu prawnego, który narzucałby formę w jakiej mają być przekazywane wyniki logopedycznych badań przesiewowych. Jednak wielu logopedów czuje się w obowiązku informować rodziców o większych szczegółach niż tylko potrzeba zakwalifikowania dziecka na zajęcia logopedyczne.

Kinestezja artykulacyjna co to jest

Kinestezja artykulacyjna – co to jest

Do gabinetu logopedy wkracza lekko poddenerwowana mama Wojtusia. „Jak to jest?” – zadaje pytanie niemal od progu  – Wojtek „ćwiczy już tyle czasu z panią, w domu też gimnastykujemy buzię i język, jak pani prosiła, a dalej nie ma postępów. Ciągle myli K z T”. W jej głosie można wyczuć lekkie zniecierpliwienie sytuacją. Logopeda próbuje […]