Mastermindy – czym są i czy mogą pomóc logopedom?

Wykonywanie zawodu logopedy wymaga bardzo dużej samodzielności. Bywa, że w swojej pracy czujemy się osamotnieni. Nie ma w pobliżu innego logopedy, z którym możemy przedyskutować dręczące nas pytania lub wątpliwości. Chętnie zatem poszukujemy rozwiązań w mediach społecznościowych i istniejących tam grupach. Jednak dla wielu osób taki doraźny kontakt to za mało. Mimo dużej samodzielności w […]

Terapia logopedyczna indywidualna, grupowa

Terapia logopedyczna indywidualna kontra grupowa

Gdybym miała ocenić dostępność do opieki logopedycznej w Polsce patrząc tylko przez pryzmat ostatnich dwudziestu lat, to zdecydowanie się ona poprawiła. Rozpoczynając pracę po studiach napotykałam na wiele sytuacji, w których dyrektora szkoły lub przedszkola trzeba było przekonywać o potrzebie zorganizowania takiej opieki. Ileż to razy słyszałam poszukując pracy: „ale my nie potrzebujemy logopedy, nie […]

Jak planować logopedyczny rozwój zawodowy?

Początek roku sprzyja snuciu różnych planów, w tym zawodowych.  Niezależnie, czy jesteś osobą, która lubi mieć rozpisane wszystko w najdrobniejszych szczegółach, czy też uwielbiasz improwizację, chcę Cię zachęcić do tego, by na początku roku zastanowić się nad swoją ścieżką zawodową. Ale nie z punktu widzenia planu rozwoju zawodowego, który potrzebny jest do awansu w oświacie. […]

Jak mówić do dziecka żeby chciało mówić

Jak mówić do dziecka, żeby chciało mówić?

Zanim dziecko rozpocznie naukę mówienia, uczy się rozumieć komunikaty słowne płynące do niego z otoczenia. To, jak porozumiewają się z dzieckiem najbliżsi mu dorośli ma ogromny wpływ na to, jak rozwija się rozumienie mowy. Zaś od poziomu rozumienia mowy zależy w dużej mierze, jak rozwinie się czynna mowa u malucha. Jak zatem mówić do kilkulatka, […]

Logopedyczne badania przesiewowe

Logopedyczne badania przesiewowe – rok szkolny 2019/2020

Jako logopeda pracuję od kilkunastu lat i obserwuję różne tendencje dotyczące rozwoju komunikacji oraz artykulacji u dzieci. Można powiedzieć, że każdy rok jest inny niż poprzedni zarówno pod względem liczebności dzieci potrzebujących określonej formy opieki logopedycznej, jak i trudności związanych z mówieniem.