Zorganizowany logopeda od kulis, czyli jak powstał kurs online dla logopedów

Godne uwagi? Podaj dalej: Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co to są umiejętności miękkie i dlaczego warto je rozwijać?
  • Jak pojawiła się u mnie idea kursu online?
  • Od pomysłu do działania, czyli jak powstawał kurs i co zwiera?
  • Czy przygotowanie kursu jest trudne?
  • Jakie trzy rady udzieliłabym początkującym logopedom?
  • Co daje mój kurs?

Co to są umiejętności miękkie i dlaczego warto je rozwijać?

Internet aż kipi od wszelkiego rodzaju ofert szkoleniowych dotyczących umiejętności twardych związanych z naszym zawodem (czyli zawodem logopedy). Terapia sygmatyzmu, terapia rotacyzmu, kinesiotaping to bardzo popularne ostatnio hasła. To wspaniale, że logopedzi mają takie możliwości rozwijania swojego warsztatu! Gdy ja zaczynałam pracę w zawodzie, nie było takich.

Jednak rozwijając umiejętności twarde nie można zapominać o umiejętnościach miękkich takich jak współpraca z ludźmi, organizacja zarówno miejsca pracy, jak i jej przebiegu, rozwijanie swoich cech osobowych potrzebnych w zawodzie: empatia, umiejętność dostrzegania potencjału w drugim człowieku i oceniania wielkości tego potencjału. To cechy, które wykształca się z biegiem lat i doświadczeniem, ale nie można zapominać o ich świadomym rozwijaniu. Można to robić na wiele sposobów: pogłębiając swoją wiedzę z różnych dziedzin dotyczących funkcjonowania człowieka, obserwując i wyciągając własne wnioski lub wreszcie korzystając z doświadczeń innych osób „z branży”, które zechcą się tym doświadczeniem w jakiś sposób podzielić.

Jak pojawiła się u mnie idea kursu online?

Zawód logopedy wymaga dużej samodzielności. Z jednej strony przyciąga osoby, które dobrze się czują na samodzielnych stanowiskach, z drugiej strony jest tęsknota za  możliwością przedyskutowania  merytorycznych spraw z kimś „z branży”. Nie z nauczycielem przedmiotowym, ale właśnie z innym logopedą. Pamiętam, jak na początku pracy w zawodzie brakowało mi takiego kontaktu ze starszymi „koleżankami po fachu”. Świat nie był wówczas tak otwarty jak obecnie, informacje nie były tak łatwo dostępne, jak teraz, a i mentalność logopedów bardzo się  zmieniła. 🙂 Gdy zaczynałam prowadzić blog Logopedia Praktyczna nie było tak silnego trendu do dzielenia się pomocami logopedycznymi i wzajemnego inspirowania się. Trochę nieskromnie powiem: czuję, że do tego trendu dołożyłam cegłę, a może i nawet fundament, bo jako jedna z pierwszych (o ile nie pierwsza!) zaczęłam dzielić się na blogu pomysłami na pomoce logopedyczne do samodzielnego wykonania (najczęściej wraz z darmowymi szablonami do druku).

Trochę lat spędziłam w szkołach i przedszkolach pracując z podopiecznymi, zarówno 1 na 1,  jak i tworząc grupy terapeutyczne oraz profilaktyczne. Przerobiłam już chyba wszystkie możliwe kombinacje w tych grupach,  łącznie z tym,  że prowadziłam profilaktyczne zajęcia dla dwudziesto-kilku-osobowych grup przedszkolaków (nie będę teraz rozpisywać się na temat oceny skuteczności różnych rozwiązań).

Wiem, że taki stan zagubienia związany z problemami organizacji pracy może trwać latami i pomyślałam o tym, aby stworzyć formę doskonalenia dla młodych stażem logopedów, która pozwoli im łatwiej, bardziej miękko wejść w rolę zawodową. I tak zrodził się pomysł na napisanie kursu „Zorganizowany logopeda”. Kursu, który będzie dostępny online, kursu, który każdy będzie mógł odbyć w zaciszu własnego domu, w godzinach, które będą dla niego odpowiednie, kursu, w którym każdy będzie się uczył we własnym tempie.

Od pomysłu do działania, czyli jak powstawał kurs i co zwiera?

Pomysł na kurs pojawił się kilka miesięcy temu. Nie od razu wszedł w fazę realizacji. Najpierw musiałam przemyśleć, co chcę młodym logopedom przekazać. Tak, żeby nie było ani za dużo ani za mało informacji na sam początek pracy. Powoli wyłaniały się pomysły na moduły kursu czyli na poszczególne lekcje. Powiem Ci, że kurs składa się z siedmiu lekcji zasadniczych oraz jednej instruktażowej, w której kursanci dowiadują się, jak przejść skutecznie przez cały kurs. Do tego stworzyłam dział z bonusami, w którym znajdziesz różnego rodzaju szablony i inne materiały ułatwiające organizację pracy.

Gdy moduły były zarysowane przystąpiłam do tworzenia treści każdego z nich. Każdy moduł jest trochę inny od pozostałych pod względem  sposobów i form przekazywania treści.

Trudny do przygotowania był moduł prawny, ponieważ trzeba było „wejść” bardzo głęboko w aktualne przepisy dotyczące pracy logopedy i tak je przetrawić oraz przekazać, żeby informacje wyjaśniały zawiłości prawne. Ten moduł pisałam ze wsparciem merytorycznym prawnika.

Technicznie najtrudniejszy i najbardziej czasochłonny okazał się moduł dotyczący tego, jak wypełniać dzienniki. Zależało mi na jak najdokładniejszym pokazaniu, jak to robić i kilka razy zmieniałam pomysł, co do formy przekazu. Ostatecznie powstała 30 minutowa prezentacja filmowa wraz z moim komentarzem i artykułem, jak wypełniać poszczególne rubryki w dziennikach. W tej lekcji skupiłam się na dwóch najbardziej popularnych wzorach dzienników.

Najbardziej niebanalny jest ostatni moduł „Jak być logopedą i nie zwariować”.  W nim bez ogródek i chwilami emocjonalnie rozprawiam się z różnymi niuansami związanymi z pracą logopedy.

Ale moduły czyli lekcje to nie jedyna część kursu. Bardzo zależy mi na tym, aby kursanci nie byli pozostawieni sam sobie, aby skończyli kurs i wprowadzali proponowane w nim rozwiązania. Chcę dostarczać motywacji z jednej strony i merytorycznej wiedzy z drugiej, wiec postawiłam na bardzo intensywny kontakt bezpośredni pomiędzy mną jako osobą prowadzącą i moimi kursantami. Dlatego każdy, kto wykupi kurs dostanie zaproszenie do grupy kursowej, w której będziemy intensywnie dyskutować na tematy związane z tematyką kursu. Będę tam odpowiadać na pytania, które nasuną się kursantom podczas realizacji kursu. Wiem, że nie wszyscy lubią zaangażowanie w grupach lub nie wszyscy chcą (lub mogą ze względów technicznych) do grup należeć. Dlatego też przez 30 dni będę udzielać kursantom wsparcia mailowego i będę odpowiadać w mailach na nurtujące ich pytania.

Czy przygotowanie kursu jest trudne?

Jeśli robi się wszystko samemu, przygotowanie kursu online jest bardzo czasochłonne. Jeśli zleci się wykonanie elementów kursu, na przykład grafiki, czy strony kursu,  jest to bardziej kosztowne, co na pewno przekłada się na końcową cenę kursu. Ja wybrałam pierwszą drogę i większość technicznych spraw przygotowałam samodzielnie okupując to czasem bólem zębów 😉 😀 Nie było łatwo, mimo, że grafiką i tworzeniem stron internetowych zajmuję się tyle samo czasu, ile jestem logopedą (czyli kilkanaście lat). Przygotowanie technicznej strony kursu zajęło mi sporo czasu, a dokładniej mówiąc dwa miesiące regularnej i wytężonej pracy głównie nad kursem (nie licząc krótkiego kilkudniowego urlopu 😉 ).

Gdybym miała dać trzy rady…

…początkującym logopedom, co zrobić, żeby się dobrze zorganizować, żeby dobrze wystartować w zawodzie, powiedziałabym, tak:

  • Odróżnij to, co ważne w pracy od tego, co niekonieczne i zajmuj się tym pierwszym.
  • Nie bój się pytać o radę starsze stażem koleżanki, ale raczej nie na różnorodnych forach internetowych, bo tam dostaniesz szczątkowe wskazówki i często ze sobą sprzeczne.
  • Planuj i organizuj swoją pracę. Planowanie to proces, który trwa przez cały rok szkolny. Bo plan raz zrobiony na początku roku szkolnego nie sprawdzi się przez całe 10 miesięcy. Trzeba go nieustannie dostosowywać do bieżącej sytuacji. Regularnie weryfikować swoje cele zawodowe (w tym terapeutyczne) i dobierać do nich odpowiednie środki.

Jeśli jesteś na początku drogi zawodowej lub czujesz,
że mogę pomóc Ci w organizacji pracy logopedy,
zapisz się na listę osób zainteresowanych kursem online „Zorganizowany logopeda”.

Pierwsza edycja kursu trwała od 30.08.2018 do 14.09.2018.

O kolejnych edycjach będę informować na stronie Logopedia Praktyczna oraz w mailingu.

Co daje kurs Zorganizowany logopeda?

W ramach dostępu do kursu otrzymujesz nie tylko dostęp do jego modułów online (7 modułów + moduł instruktażowy + bonusy w postaci szablonów i innych materiałów ułatwiających organizację), ale też moje osobiste wsparcie mailowe oraz wsparcie w grupie kursu na Facebooku, gdzie będziemy poruszać tematy bardzo ściśle związane z kursem oraz z tym, jak zorganizować pracę logopedy.

A przede wszystkim  otrzymujesz dostęp do mojej wiedzy i mojego doświadczenia oraz do mojego wsparcia merytorycznego dla Ciebie, bo moim założeniem jest bardzo indywidualne podejście do problemów moich kursantów.

Zapraszam do zapisu!

Magda