Wesołe owoce – oddechowa zabawa logopedyczna

Godne uwagi? Podaj dalej: Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter

Przyznam, że pomysł na tę zabawę nie jest całkowicie autorski. Plansza do gry była kiedyś opisana w magazynie „Sabrina dla dzieciaków”, natomiast szablony, wykonanie planszy, opis gry jest całkowicie nasz 🙂 Zabawę można stosować w wersji podstawowej, skupiając się głównie na dmuchaniu i celowaniu do bramek. Można też wypróbować wersję, gdzie dzieci naprzemiennie dmuchają i wykonują ćwiczenia językowe. Ta druga alternatywa jest znacznie ciekawsza, zwłaszcza, że żmudne powtarzanie materiału językowego bardzo szybko nudzi naszych milusińskich.

Aby wykonać planszę potrzebujemy:

    • dość grubą tekturę kolorową, aby nie przewracała sie podczas dmuchania (tu: niebieska tektura falista o wymiarach 32×50 cm)
    • papiery kolorowe w formacie A4 (biały, żółty, czerwony, zielony jasny, zielony ciemny)
    • klej, nożyczki
    • szablony owoców do pobrania TUTAJ

Wykonanie:Drukujemy szablony na papierach w odpowiednim kolorze. Wycinamy wszystkie elementy. Oczka przyklejamy na odpowiednich owocach. Tekturę falistą składamy na połowę wzdłuż krótszego boku. Przyklejamy owoce i ich elementy wzdłuż dłuższego boku, w takiej odległości od brzegu, abyśmy mogli wyciąć łuki – bramki, którymi będzie wpadać piłeczka. Wycinamy bramki dla piłki (odległość od brzegu kartki do górnego łuku bramki wynosi ok 4 cm). Plansza gotowa!Teraz wystarczy zaprosić do zabawy dzieci. Zresztą dzieci mogą tę pomoc dydaktyczną przygotować razem z nami.

Zasady zabawy:Liczba uczestników: 1 – 4
Narzędzia: Plansza z owocami, piłeczka ping-pongowa.

Przebieg zabawy – wersja podstawowa

Ustawiamy planszę na stole tak, aby dzieci mogły przybrać wygodną pozycję stojącą podczas dmuchania. (Dla jasności: wygodna, to taka, w której brzuch i przepona nie będą uciśnięte – a zatem leżenie na brzuchu odpada). Wyjaśniamy uczestnikom zasady zabawy. Ustalamy czas trwania zabawy (np. wyznaczamy ilość rund). Ustawiamy piłeczkę około 30 cm od planszy naprzeciwko środkowej bramki. Dzieci kolejno dmuchają na piłeczkę starając się trafić do bramki. Zasada jest taka: jedna runda to jedno podejście do dmuchania ustawionej piłeczki. Trafienie do bramki równoznaczne jest ze zdobyciem punktów (odpowiednio 5, 10 lub 15). Punkty zapisujemy. Po zakończeniu wszystkich rund sumujemy punktację. Wygrywa oczywiście ten, kto zdobył najwięcej punktów.

Przebieg zabawy – wersje rozszerzone

Wersja 1:Dodatkowo przygotowujemy jeszcze karteczki z wyrazami, w których są utrwalane przez dzieci głoski. Tym razem w każdej rundzie dziecko ma trzy podejścia do strzału przez dmuchnięcie. Za każde nietrafienie do bramki gracz losuje karteczkę z wyrazem, który musi wypowiedzieć poprawnie. W przypadku dzieci, które jeszcze nie czytają, wyraz odczytuje prowadzący, a dziecko ma powtórzyć. Karteczki przygotowujemy z materiałem wyrazowym zgodnym z naszymi aktualnymi potrzebami.

Wersja 2:Zasady podobne, jak w wersji 1. Tym razem zamiast karteczek z wyrazami dziecko losuje karteczki z pytaniami. TUTAJ można znaleźć przykładowe pytania.

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby pomieszać obie wersje zabawy. Zamiast wyrazów na karteczkach można też zapisać zwroty lub zdania z utrwalanymi głoskami. Można też wykorzystać niewielkie obrazki z sytuacjami, na temat których dziecko ma się wypowiedzieć. Chodzi o to, aby przeplatać ćwiczenie oddechowe z ćwiczeniem mowy. Wówczas urozmaicimy zajęcia, a nasi uczniowie będą chętniej ćwiczyć.

Dodatkowe wskazówki
Zwracajmy uwagę dziecka na jego prawidłową postawę podczas dmuchania i wyrabiajmy nawyk pamiętania o tym. Przypominajmy też dziecku o przełykaniu śliny przed dmuchnięciem. Warto też przed każdą zabawą przypomnieć jej reguły i upewnić się, że wszyscy je rozumieją i pamiętają.Miłej zabawy!

zabawa oddechowa - wesołe owoce

zabawa oddechowa - wesołe owoce



  • http://www.blox.pl/html?page=userProfilePreview&username=super-teacherka super-teacherka

    Już widzę, że super pomysł 🙂

  • http://www.blox.pl/html?page=userProfilePreview&username=logopediawpraktyce logopediawpraktyce

    Dzięki super-teacherko! Mam nadzieję, że przyda się w praktyce! Pozdrawiam 🙂 M

  • Jagusia

    Super inspiracje! Czekam wraz z dziećmi na nowe pomysły 🙂

  • gosia

    Zabawa super!!! dzieciaki były zachwycone, Waszą stronę odkryłam zupełnie niedawno i robię wszystkie pomoce jak leci:) Z niecierpliwością czekam na nowości…Muszę przyznać, że wszystkie sprawdzają się w 100%. Pozdrawiam cieplutko:)))

  • Agnieszka

    Świetne ćwiczenie a pomoc rewelacja, Dziękuje bardzo 🙂

  • mariola

    sprawdziła się w 100 % , gratuluję pomysłu i dziękuje 🙂