Skarby jesieni

Fajne? Podaj dalej: Share on FacebookPin on PinterestShare on Google+Tweet about this on Twitter

Jesień naprawdę może być piękna! Skarby jesieni można wykorzystać na różne sposoby – również w zabawach logopedycznych. Zainspirowana piękną jesienną aranżacją w jednym z przedszkoli przygotowałam zestaw obrazków, które można wykorzystać w pracy z dziećmi. Poprosiłam Was, drodzy Czytelnicy, o podpowiedzi, jak wykorzystalibyście taki zestaw. Wasza pomysłowość mnie nie zawiodła! 🙂 Czytelniczki podesłały kilka ciekawych pomysłów, jak wykorzystać taki oto zestaw:

  1. Monika proponuje, aby wykorzystać zestaw obrazkowy jako element grupowych zajęć z przedszkolakami w połączeniu ze stymulacją innych zmysłów.
  2. Pomysł Iwony i jej pięcioletniego synka, to zabawa w sklep, w którym sprzedajemy i kupujemy skarby jesieni.
  3. Renata proponuje taką  zabawę:
    • poszukaj ilustracji małych obrazków na większej planszy,
    • wylosuj mały obrazek i przelicz, ile jest elementów na dużym obrazku,
    • z tyłu małego obrazka umieszczamy ćwiczenie logopedyczne lub wyraz związany z obrazkiem, dziecko losuje mały obrazek,  i układa z tym wyrażeniem np. zdanie,
    • wylosuj po 3 obrazki i ułóż  z nimi opowiadanie/historyjkę.
  4. Agnieszka zaproponowała dwie zabawy:
    • Dokończ zdanie: Wczoraj poszłam/poszedłem się przejść… (pokazujemy). Wiał wiatr: szszszszszsz. (pokazujemy i mówimy) Szedłem/szłam przez park, szurałem/am nogami, a liście po robiły: szszszsz …. (pokazujemy, mówimy). Poszukałam/em,  poszperałam/em w nich (pokazujemy) i wrzuciłem do koszyka (może być wielkanocny): (dziecko wrzuca swoje skarby, np. szyszki, orzechy) A teraz pokażę ci, co mam w koszyku… I dziecko wyjmuje swoje skarby, znów nazywając je.
    • „Smakołykowe zagadki”. Opowiadamy dzieciom o skarbach jesieni oraz o tym, co lubią jeść zwierzątka. Następnie zadajemy zagadki: Co jest smakołykiem dla wiewiórki?- orzechy. Co jest smakołykiem dla dzika? – kasztany. Co jest smakołykiem ptaków? – jarzębina …itp.
  5. Marta proponuje, aby  pobawić się z dziećmi  w zabawy rozwijające prawidłową artykulację oraz ćwiczące inne umiejętności niezbędne do rozwoju mowy i komunikacji:
    • wypowiadanie nazw obrazków (ćwiczenia wymowy głosek szumiących),
    • różnicowanie głosek sz /rz,
    • ćwiczenia w zapamiętywaniu elementów,
    • sekwencje – jeśli wydrukujemy po kilka obrazków takich samych,
    • nazywanie kolorów,
    • szukanie takich samych przedmiotów na obrazkach,
    • nazywanie przyimków – góra, dół, rogi, prawa i lewa strona, nad … pod…,
    • można też porozmawiać z dziećmi o tym, jak wykorzystać skarby – np. jabłka do szarlotki, liście do ozdoby itp.
    • można też wydrukować skarby innych pór roku – dziecko ma wybrać pasujące do jesieni.
  6. Moja podpowiedź: memory obrazkowe do utrwalania głosek szumiących. Wiem, pomysł mocno wyeksploatowany, ale musiał się tu znaleźć, jako jedna z zabaw „wiecznie żywych”.

Drogie Czytelniczki. Dziękuję za Waszą kreatywność! 🙂

Jeśli chcielibyście skorzystać z powyższych pomysłów, potrzebne będzie Wam jeszcze to, czyli zestaw obrazków.

Pomysły Czytelników pojawiły się pod wpisem na profilu FB logopedia praktyczna: