Rozwijanie percepcji słuchowej – pomoce logopedyczne do druku

percepcja_sluch_ilu

Rozwijanie percepcji słuchowej jest potrzebne od najmłodszych lat, aby nastąpił prawidłowy rozwój słuchu mownego. Wykorzystując przedmioty codziennego użytku można przygotować ciekawą pomoc dydaktyczną, która posłuży do rozwijania percepcji słuchowej. Proponowane poniżej zabawy bardzo podobają się maluszkom w młodszym wieku przedszkolnym.

Jak wspomagać rozwijanie percepcji słuchowej u dzieci w wieku przedszkolnym? – trzy rzeczy, o których trzeba pamiętać

  • Mózg niemowlaka lub nawet 2-3 latka nie jest przygotowany do percepcji i przetwarzania zbyt dużej ilości dźwięków. Tymczasem w dzisiejszych domach na okrągło włączony jest telewizor lub radio, w których pojawiają się krzykliwe reklamy, bajki w których jest ogromna ilość różnych krzykliwych dźwięków. To powoduje, że niedojrzały ośrodkowy układ nerwowy dziecka nie potrafi odróżnić jednych bodźców dźwiękowych od innych, nie wyodrębnia ich, a przez to nie może ich przetrawić i przyswoić. Koniecznie ograniczaj zbyt dużą ilość dźwięków dochodzącą z otoczenia, szczególnie z mediów.
  • Bardzo ważna jest odpowiednia komunikacja z dzieckiem. Czyli jaka? Komunikacja oparta na mówieniu do dziecka, kąpieli słownej, ale w interakcji z dzieckiem, aby od początku uczyło się, że komunikacja to dialog, a nie monolog dorosłego. Ważne jest też to, jak mówimy. Niech komunikaty będą bardzo bardzo proste, 2-3 wyrazowe, z częstymi powtórzeniami tych samych słów, prostych słów. Można werbalizować codzienne czynności, opowiadać o ilustracjach w książeczkach lub otaczającym świecie np. na spacerze, koniecznie używając wyrażeń dźwiękonaśladowczych w początkowym okresie rozwoju mowy dziecka. Bardzo wskazane jest też śpiewanie piosenek, recytowanie lub czytanie wierszyków, zabawy paluszkowe.
  • Warto bawić się z maluszkiem w zabawy kształtujące percepcję słuchową, w ramach których dziecko uczy się odróżniać jedne dźwięki od innych. Poniżej proponuję Wam kilka takich zabaw. Nawiązuję też trochę do tematu dziecka w kuchni, ponieważ do zabawy można wykorzystać dostępne w kuchni produkty spożywcze i naczynia. Dzięki poniższym zabawom dziecko nauczy się odróżniać cztery rodzaje dźwięków, a także ich głośność. Dzięki temu, że może zobaczyć, jaki przedmiot wydaje dany dźwięk, uczy się wielozmysłowo. Narzędzia do zabawy są na tyle powszechne, że każdy może znaleźć je w domu.

wspomagać rozwijanie percepcji słuchowej

wspomagać rozwijanie percepcji słuchowej

wspomagać rozwijanie percepcji słuchowej

Zabawy rozwijające percepcję słuchową dziecka w młodszym wieku przedszkolnym

Potrzebne nam będą:

  • 8 małych zakręcanych butelek po jogurtach / kefirach (tu użyto półlitrowych)
  • dwa kolory zakrętek na butelki
  • ryż
  • cukier
  • fasola
  • groch
  • szablony do wycięcia.

Jak przygotować „narzędzia” do zabaw?

Czyste i suche butelki po jogurtach napełniamy produktami: do dwóch butelek wsypujemy ryż, do dwóch kolejnych cukier, dwie następne napełnimy fasolą i dwie ostatnie grochem. Butelki zapełniamy do połowy. Drukujemy szablony. Butelki zakręcamy tak, aby jeden kolor nakrętek zamykał po jednej butelce z ryżem, grochem, fasolą i cukrem. Drugi kolor nakrętek zamyka też po jednej butelce z ryżem, grochem, fasolą i cukrem.

rozwijanie percepcji słuchowej

Jak się bawić?

Zabawa 1: To najprostsza wersja . Stawiamy przed dzieckiem zakręcone butelki. W każdej z nich jest coś innego. Dziecko potrząsa po kolej butelkami i zawiesza na każdej z nich obrazek z tym,  co może być w środku. Potem odkręcamy po kolei wszystkie butelki i porównujemy zawartość z zawieszonym obrazkiem. W tej zabawie dziecko zapoznaje się z dźwiękami. Uczy się identyfikować dźwięk z przedmiotem, który go wydaje.

Zabawa 2: Przed dzieckiem stawiamy 8 zakręconych butelek. Zadaniem dziecka jest poukładanie parami butelek, które wydają taki sam dźwięk. Dodatkowo dziecko oznacza zawartość butelek odpowiednim obrazkiem. W tej zabawie dziecko uczy się rozpoznawać dźwięki które są takie same. Utrwala też znaczenie słów taki sam-inny.

Zabawa 3: Potrząsając kolejnymi butelkami bawimy się w głośno-cicho. Dziecko nazywa, jakie są usłyszane dźwięki: głośne czy ciche. W tej zabawie dziecko trenuje umiejętność rozpoznawania i nazywania dźwięków głośnych i cichych.


Podaj dalej: Share on FacebookPin on PinterestShare on Google+Tweet about this on Twitter

Zabawa 4: Nauka naprzemiennego potrząsania. Do jednej rączki dziecko bierze jedną butelkę np. z grochem, a do drugiej inną, np. z cukrem. Próbuje potrząsać nimi naprzemiennie. Ta zabawa tylko z pozoru jest prosta. Wiele dzieci potrząsa obydwiema butelkami równocześnie. Asynchroniczne potrząsanie angażuje naprzemiennie obie strony ciała, dziecko ćwiczy w ten sposób koordynację, a także lepiej odróżnia dźwięki, ponieważ się one nie „zlewają”.

Zabawa 5: Tym razem „udajemy”, że mamy instrumenty muzyczne. Układamy przed dzieckiem kółeczka z fotografiami produktów. Dziecko potrząsa odpowiednią buteleczką tyle razy ile, ile leży przed nim kółeczek z danym produktem. Na początku tworzymy jednorodne zbiory. Po czasie, kiedy to zadanie nie sprawia już trudności, możemy rozbudowywać zbiory o nowe „instrumenty”. Dziecko uczy się w ten sposób odtwarzania sekwencji dźwięków.

rozwijanie percepcji słuchowej

Zabawa 6: Dorosły potrząsa buteleczkami w wybranej kolejności, np. cukier, groch, fasola. Zadaniem dziecka jest ułożenie obrazków w takiej kolejności, w jakiej występowały dźwięki (w tej zabawie nie jest ważne, ile razy potrząśniemy butelką, chodzi tylko o zapamiętanie kolejności dźwięków). Zaczynamy od minimalnej ilości „instrumentów”, czyli dwóch. Dziecko układa obrazki po odsłuchaniu dźwięków, a nie pomiędzy jednym dźwiękiem a drugim. W ten sposób uczy się różnicowania i zapamiętywania kolejności dźwięków.

Prosta pomoc dydaktyczna, a jak wiele może nauczyć!


Spodobała Ci się strona? Zapisz się, aby otrzymywać szablony do druku tylko dla odbiorców newslettera, bonusowe artykuły, konkursy dla Czytelników. Zapisz się »


 

Podaj dalej: Share on FacebookPin on PinterestShare on Google+Tweet about this on Twitter

Podaj dalej: Share on FacebookPin on PinterestShare on Google+Tweet about this on Twitter
Logopedia Praktyczna 2010-2016. Wszelkie prawa zastrzeżone.