Podwójna terapia logopedyczna

Godne uwagi? Podaj dalej: Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter

Minęły czasy, kiedy logopedzi pracowali tylko w poradniach (i dobrze!).  Dostępność do terapii logopedycznej jest coraz większa (świetnie!). W przedszkolu, szkole, w ramach zajęć prywatnych, w różnego rodzaju ośrodkach terapeutycznych. Można powiedzieć, że dostępność do pomocy logopedycznej robi się tak powszechna, iż każdy kto zechce znajdzie logopedę. Niektórzy nawet kilku na raz! I tak pojawia się nowe zjawisko: podwójna terapia logopedyczna. Polega ona na tym, że dziecko korzysta jednocześnie z dwóch lub więcej terapii u różnych logopedów. Jednocześnie czyli w tym samym okresie czasu. Ten artykuł dedykuję szczególnie rodzicom.

Dziecko uczęszczające do przedszkola lub szkoły może być objęte opieką logopedyczną w postaci terapii, jeśli ma do tego wskazania. Dzieci kwalifikowane są na podstawie badań rozwoju mowy przeprowadzonych przez logopedów lub na podstawie opinii, orzeczeń z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. W ramach takiej terapii dla dzieci przedszkolnych i szkolnych organizowane są zajęcia logopedyczne. Zwykle są to zajęcia grupowe w małych 2-4 osobowych grupach. Odbywają się raz w tygodniu lub rzadziej, a zależy to wprost od ilości godzin przeznaczonych na zajęcia logopedyczne w danej placówce oraz ilości dzieci potrzebujących tych zajęć.

Gdy dzieci jest zbyt dużo, a godzin logopedycznych za mało, może się okazać, że postępy w terapii nie są zadowalające. Niektóre dzieci potrzebują bardziej indywidualnego podejścia, lub po prostu więcej czasu na opanowanie nowych umiejętności. Tych potrzeb nie da się zaspokoić nawet w małej kilkuosobowej grupie. Taka sytuacja skłania niektórych rodziców do poszukiwania dodatkowej pomocy logopedycznej w ramach zajęć popołudniowych. Ponieważ dostęp do logopedów jest bardzo dobry, coraz częściej dochodzi do sytuacji, gdy  dziecko korzysta z pomocy terapeutycznej dwóch (lub więcej) logopedów w tym samym okresie czasu, równolegle.

Czy to korzystne?

Decydując się na takie rozwiązanie jako rodzic powinieneś wiedzieć o kilku sprawach.

Sprawa pierwsza: Zastanów się i odpowiedz sobie na pytanie, dlaczego chcesz, aby dziecko korzystało z dwóch terapii? Czy jesteś niezadowolony z bieżącej terapii? Czy rozmawiałeś o postępach dziecka z logopedą, który pierwszy rozpoczął terapię?

Jako rodzic masz oczywiście prawo do korzystania z pomocy nawet dziesięciu logopedów, jeśli tylko masz czas i stać Cię na to. Natomiast, jeśli pójdziesz do innego logopedy bez kontaktu z pierwszym prowadzącym, to sytuacja zrobi się niezręczna i cokolwiek dziwna. Nawet jeśli spróbujesz to zachować w tajemnicy, dziecko i tak się „wygada”. Niezręcznie jest się dowiadywać od dziecka, że chodzi ono „do innej pani logopedy”.

Sprawa druga: Decydując się na drugą równoległą terapię możesz zostać poproszony o wybranie jednego logopedy i rezygnację z drugiego. Szczególnie wtedy, gdy okaże się, że terapie nie uzupełniają się, a wręcz wzajemnie się wykluczają.

Sprawa trzecia: Rozpoczynając „podwójną terapię logopedyczną” dziecka jako rodzic wchodzisz w rolę pośrednika między logopedami prowadzącymi. Przynajmniej do czasu aż oni nie nawiążą między sobą kontaktu. To dość obciążająca dla rodzica rola.

Sprawa czwarta: Musisz zdawać sobie sprawę z tego, że mimo wspólnego celu, jakim jest dobro dziecka i nauka mowy / wymowy logopedzi mogą różnić się między sobą metodami, jakimi pracują. Nie ma jednego uniwersalnego podejścia do terapii logopedycznej. Nawet jeśli cele terapeutyczne są podobne/takie same, logopedzi mogą różnić się między sobą podejściem do niektórych elementów terapii. Na przykład do tego, jak wywołać głoskę [S]. Albo tym, czy najpierw wywołać głoskę [SZ], czy może [CZ], a nawet zdaniem na temat zadawania ćwiczeń do domu. Różnice bywają twórcze, konstruktywne, ale potrafią też nieźle namieszać, zwłaszcza w małej główce dziecka. Czy jako rodzic weźmiesz na siebie wcielanie w życie wskazówek pochodzących od dwóch różnych logopedów?

Wspomniałam o nawiązaniu kontaktu między logopedami prowadzącymi i ważnej roli rodzica w tym procesie. W codziennej pracy mam możliwość obserwowania dzieci prowadzonych w ramach dwóch terapii. Aby taka „podwójna” terapia przynosiła korzyści logopedzi prowadzący powinni mieć możliwość skontaktowania się ze sobą, aby wymienić się informacjami o podopiecznym i ustalić wspólną ścieżkę  działania. To ideał. Wspaniale by było, gdyby to działało! Ale ten ideał można włożyć między bajki. W praktyce najczęściej TO NIE DZIAŁA (no może w wyjątkowych sytuacjach, kiedy obydwaj logopedzi pracują w jednym ośrodku).

Dlaczego ten kontakt szwankuje? Najczęściej  dlatego, że rodzice nie informują nas o tym, że dziecko chodzi do drugiego logopedy. Wówczas nie mamy szansy dowiedzieć się o tym, czego u innego logopedy uczy się dziecko, nie mówiąc o wspólnych uzgodnieniach. Kontakt między logopedami zawodzi jeszcze z innego powodu: nikt z nas nie dysponuje taką ilością czasu, która pozwala na szeroką zewnętrzną współpracę i uzgadnianie wspólnych frontów terapeutycznych… Tak po prostu.

I  ostatnia refleksja: Czy może być dwóch kapitanów na jednym okręcie, czyli kto nadaje kierunek terapii? Każda terapia ma jakieś założenia i cel / cele, które ustala prowadzący terapię. Jeśli zdecydujesz się na drugą równoległą terapię dla swojego dziecka zastanów się: kto kieruje terapią? Kto ustala jej cele? Który logopeda? Czy ten, który przepracowuje więcej godzin z dzieckiem? Czy ten, który rozpoczął jako pierwszy? W jaki sposób mają się o tym dowiedzieć? Jak mają to między sobą ustalić (biorąc pod uwagę wcześniej opisane trudności w komunikowaniu się)? Przychodzi mi na myśl takie porównanie: czy chodzisz do dwóch różnych dentystów w tym samym czasie wykonując u jednego np. leczenie kanałowe siódemki, a u drugiego koronę na czwórce? A może chodzisz do dwóch dentystów z jednym zębem? Jeden oczyści, a drugi plombuje?…

Mamo / tato. Decydując się na zapisanie dziecka do drugiego  logopedy na równoległą terapię pamiętaj, że:

  • logopedzi (zarówno pierwszy jak i drugi) mają prawo wiedzieć, że dziecko jednocześnie korzysta z innej terapii logopedycznej,
  • logopedzi mają prawo odmówić prowadzenia podwójnej terapii, mogą poprosić Ciebie o wybranie logopedy prowadzącego lub sami wykluczyć siebie z terapii,
  • jeśli logopedzi zdecydują się współpracować prowadząc podwójną terapię z Twoim dzieckiem, to mimo wszystko od Ciebie zależy przepływ informacji między logopedami,
  • zanim pójdziesz do drugiego logopedy koniecznie porozmawiaj o tym pomyśle z pierwszym logopedą prowadzącym, może po rozmowie okaże się, że poszukiwania drugiego logopedy nie są konieczne…,
  • brak informacji ze strony rodzica, że dziecko będzie chodziło równocześnie do innego logopedy może zostać odebrany przez pierwszego logopedę jako wyraz braku zaufania i doprowadzić do skreślenia dziecka z listy uczestników terapii logopedycznej.

Najważniejszą wartością, jaką  powinnaś kierować się przy podejmowaniu decyzji o równoległej terapii jest dobro Twojego dziecka. W przypadku podwójnej terapii logopedycznej warto zastanowić się nad tym,  czy więcej znaczy lepiej. Czy ona bardziej pomoże dziecku, czy zaszkodzi? Dobra współpraca rodzica z logopedą jest jednym z podstawowych warunków udanej terapii. Pamiętaj, że rozmawiając z logopedą możesz rozwiać wiele wątpliwości. Pytaj logopedę prowadzącego o to, jak możesz pomóc dziecku, aby robiło postępy w terapii. Nie oczekuj tylko zadania ćwiczeń do domu, ale też innych wskazówek, które pomogą dziecku rozwijać mowę.

Magda Tomczyk, logopeda

Przeczytaj tę informację, jeśli trafiasz do mnie głównie przez Facebooka

Facebook niestety tnie zasięgi. Co to znaczy? To znaczy, że nawet jeśli lubisz profil logopedia praktyczna na Facebooku lub go obserwujesz, może okazać się, że powiadomienia o nowych wpisach i nowinkach z mojej strony docierać będą do Ciebie z opóźnieniem lub wcale. Możesz też zapisać się na newsletter, aby otrzymywać regularne powiadomienia o nowinkach na stronie LP. Wszystkie informacje znajdziesz po prawej stronie lub TUTAJ. Warto to zrobić, ponieważ w najbliższym czasie na stronie będzie się działo wiele ciekawych rzeczy. Bądź na bieżąco!  Nie chcesz zapisywać się do newslettera? Nie ma sprawy. Ale może jesteś użytkownikiem Instagrama? W takim razie zapraszam do śledzenia mojego profilu na IG🙂

Pozdrawiam serdecznieMagda