Piramida rozwoju mowy

piramida_600x150

Jeśli widzisz pewne podobieństwo między piramidą żywienia, a tą piramidą rozwoju mowy – masz rację! Pomysł na taką grafikę powstał z potrzeby syntetycznego ujęcia najważniejszych sposobów, które wspomagają prawidłowy rozwój mowy dziecka.


Podaj dalej: Share on FacebookPin on PinterestShare on Google+Tweet about this on Twitter

Kliknij obraz, aby powiększyć.

piramida_rozwoju_mowy

U podstaw prawidłowego rozwoju, w tym także rozwoju mowy i komunikacji leży jedna najważniejsza sprawa – miłość do dziecka. Ta miłość jest wyrażana poprzez bycie razem, bycie z dzieckiem, wspólne doświadczanie świata, bycie z nim tu i teraz… Bo chyba nie można ofiarować dziecku nic wspanialszego ponad własny czas i uwagę.

A jeśli już jesteśmy razem, to warto ROZMAWIAĆ. Rozmawiać to nie znaczy tylko NADAWAĆ. To też SŁUCHAĆ, WSŁUCHIWAĆ SIĘ, PRÓBOWAĆ ROZUMIEĆ. Kąpiel słowna TAK. Potok Twoich słów, w których dziecko utonie – stanowczo NIE!

Jednym z najważniejszych sposobów na budowanie bliskich relacji z dzieckiem jest czytanie. Na początku to Ty czytasz dziecku, ono widzi, jak sam czytasz, widzi, czy sprawia Ci to radość. Jeśli tak nie jest, warto to zmienić. Kiedy dziecko dostrzeże w rodzicach pasję, samo również ją odnajdzie. Jeśli zaś nie widzi czytających rodziców, to czytanie prawdopodobnie nie stanie się jego „chlebem powszednim”.

Wspólne czytanie jest wyjątkowym czasem. Jest to chyba jedna z najprzyjemniejszych form spędzania wolnego czasu z maluchem. Jeśli Twój maluch nie lubi książeczek i nawet na nie nie spojrzy, zastanów się dlaczego tak jest: może nikt w domu nie czyta?… Dzieci bardzo chętnie naśladują dorosłych i widzą więcej niż nam się wydaje. Może w życiu dziecka jest zbyt dużo bodźców, z którymi maluch sobie nie radzi? A może rodzice zbyt szybko odpuszczają, nie widząc natychmiastowego zainteresowania dziecka? Być może dziecko częściej trzyma w rękach smartfon lub tablet i przez to książka nie wydaje mu się tak atrakcyjna?…

Wspólne czytanie też potrzebuje „przygotowania gruntu”: odpowiedni czas, atmosfera, skupienie uwagi dziecka – może na początek na obrazkach i opowiadanie o nich.

Aby mowa dobrze się rozwijała warto zadbać o różnorodną aktywność, ponieważ wiele zwykłych, „codziennych” zabaw i czynności doskonale wspomaga rozwój mowy. Do takich aktywności należą:

  • granie w gry „planszowe” (tzn. różnego rodzaju gry „pudełkowe”, które wymagają interakcji z drugim człowiekiem, a nie urządzeniem elektronicznym),
  • wszelkie zabawy wyzwalające kreatywność językową, tzn. mobilizujące do rozumienia słowa mówionego i wypowiadania się, budowania wypowiedzi, zapamiętywania i używania nowych słów,
  • zabawy (nie tylko językowe) uczące współdziałania w grupie (wliczając w to gry ruchowe). Dlaczego to takie ważne? Ponieważ w interakcji dziecko uczy się rozumienia komunikatów i intencji innych osób oraz wyrażania własnych.
  • zabawy i codzienne czynności rozwijające sprawność manualną. Dlaczego są ważne? Ponieważ ośrodki mowy w CUN* leżą w niedalekim sąsiedztwie ośrodków odpowiedzialnych za motorykę precyzyjną. Kiedy aktywizowana jest manualna sprawność dziecka, to również rozwój jego mowy na tym zyskuje. Motorykę precyzyjną czyli sprawność manualną rozwijają różne codzienne czynności, w których dzieci są często (NIESTETY!) wyręczane. Można też zaangażować dziecko do mniej typowych dla wieku, ale fascynujących dla małych odkrywców aktywności, na przykład do wspólnego „pitraszenia”, które jest jednym ze wspanialszych sposobów na rozwój motoryki małej.

Na samej górze piramidy umieszczone zostały aktywności, których nie da się uniknąć – korzystanie z tzw. wysokich technologii, jak komputer, tablet, smatrfon, telewizja. Umiejętności te dziecko musi posiąść, aby być gotowym do życia w społeczeństwie informacyjnym, ale należy je ograniczać do absolutnego minimum (jak słodycze w zaleceniach specjalistów od zdrowego odżywiania!). Coraz częściej i powszechniej mówi się o szkodliwości i złym wpływie tzw. wysokich technologii na:

  • poznawczy rozwój dziecka,
  • rozwój komunikacji językowej,
  • rozwój EMPATII…

Zatem warto się przyjrzeć, jak sami korzystamy z tzw. wysokich technologii i ograniczyć ich wpływ na nasze codzienne życie.

Kochani Rodzice: zastanawiajmy się często, czym „odżywiamy” serce, duszę i umysł dziecka. Czy to, co mu serwujemy każdego dnia jest dla jego rozwoju dobrym pokarmem?… Tak jak zdrowe ciało buduje się codziennym zdrowym odżywianiem tak samo dobry rozwój mowy i komunikacji budujemy codziennym zdrowymi nawykami.

[Objaśnienia do tekstu:*Centralny układ nerwowy]

Autor: Magdalena Tomczyk

Konsultacja merytoryczna: Maria Trojanowicz-Kasprzak, www.czytanieglobalne.edu.pl


Spodobała Ci się strona? Zapisz się, aby otrzymywać szablony do druku tylko dla odbiorców newslettera, bonusowe artykuły, konkursy dla Czytelników. Zapisz się »


 

Podaj dalej: Share on FacebookPin on PinterestShare on Google+Tweet about this on Twitter
Podaj dalej: Share on FacebookPin on PinterestShare on Google+Tweet about this on Twitter
Logopedia Praktyczna 2010-2016. Wszelkie prawa zastrzeżone.