Nie trać… głosu

Godne uwagi? Podaj dalej: Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter

Artykuł adresowany jest szczególnie do osób, które często eksploatują swój głos. Trwa okres przeziębieniowo – chorobowy, a więc nasz głos jest dodatkowo zagrożony i łatwiej narazić go na szwank. Często niewinnie rozpoczynający się katar może skończyć się zapaleniem krtani i bezgłosem.

 

Co negatywnie  wpływa na głos?

  • palenie,
  • używki: alkohol, teina i kofeina,
  • picie zbyt gorących lub zbyt zimnych napojów,
  • przebywanie i praca głosem w pomieszczeniach, w których jest zbyt suche powietrze,
  • kurz i zanieczyszczenia (np. pyłki kredy, spaliny z ulicy),
  • infekcje górnych dróg oddechowych, zwłaszcza te źle leczone lub niewyleczone do końca,
  • eksploatowanie głosu w czasie trwania choroby górnych dróg oddechowych,
  • nieumiejętne gospodarowanie oddechem, głosem lub nieprawidłowa artykulacja,
  • niewłaściwa postawa ciała podczas mówienia lub śpiewu,
  • mówienie lub śpiewanie głosem zbyt wysokim lub zbyt głośnym w stosunku do naszych możliwości,
  • krzyczenie,
  • nadmierne używanie głosu, nawet wtedy, gdy nie jest to konieczne (kobiety już tak mają…) 😉

Co możemy zrobić, aby zadbać o głos, zanim coś się w nim „popsuje”, lub kiedy chcemy zapobiegać chorobom związanym z utratą głosu?:

  • Poznać dokładnie mechanizm powstawania głosu.
  • Poznać dobrze swój głos i jego właściwości: siłę i wysokość. Podczas codziennej eksploatacji nie narażajmy narządu głosu na nadmierny wysiłek, mówiąc zbyt wysoko lub zbyt głośno w stosunku do swoich możliwości.
  • Nauczyć się zasad prawidłowej emisji głosu i trenować  te umiejętności regularnie. Jak sportowcy, którzy trenują przed zawodami, taki i my, pracując głosem, musimy poświęcić mu regularnie trochę czasu.
  • Unikać używek.
  • Unikać picia zbyt gorących lub zbyt zimnych napojów.
  • Zadbać o właściwe nawilżenie pomieszczeń, w których przebywamy i pracujemy (optymalny poziom wilgotności w pomieszczeniu to 60-70%).
  • Nawilżać narząd głosu. Sięgajmy jak najczęściej po niegazowaną wodę o temperaturze pokojowej (nawet w czasie prowadzonych zajęć, wykładów, spotkań). Poszukajmy w aptece preparatów w postaci tabletek do ssania, które wspomagają funkcjonowanie błony śluzowej gardła i krtani (naprawdę dają niezłe efekty!).
  • Wzmacniać odporność organizmu. Wówczas łatwiej unikniemy m.in. infekcji górnych dróg oddechowych.
  • Wykonywać rozgrzewki przed długotrwałym używaniem głosu (jak sportowcy robią rozgrzewkę tuż przed zawodami, taki i my pracując głosem powinniśmy go „rozgrzać”, czyli przygotować tuż przed długotrwałym wysiłkiem).

Jeżeli pracujecie w szkole, spróbujcie mówić do Waszych uczniów / podopiecznych nieco ciszej i zaobserwujcie, jaki to przyniesie efekt. Czasem nieświadomie podnosimy głos lub mówimy coraz głośniej, próbując „przekrzyczeć” rozgadane lub rozkrzyczane  dzieciaki. Tymczasem efekt jest coraz gorszy. Dzieci coraz mniej słuchają i nie kodują sensu słów, a my nadmiernie eksploatujemy głos. Jeśli spróbujemy mówić ciszej możemy zwrócić ich uwagę, ponieważ będą próbowali usłyszeć, co mówimy. W ten sposób chronimy swój głos przed nadmierną eksploatacją i wprowadzamy większy spokój podczas zajęć.

Jeśli zbyt często dokucza nam problem częściowej lub całkowitej utraty głosu, należy udać się na konsultację foniatryczną. Foniatra oceni stan naszych strun głosowych i w razie potrzeby podda odpowiedniemu leczeniu.

Gdy głos jest Waszym narzędziem pracy i często go eksploatujecie, dbajcie o to, aby tym narzędziem pozostał jak najdłużej. Każde narzędzie trzeba „oliwić”  i szanować, a czasem pozwolić mu odpocząć. Każdą materialną pomoc edukacyjną można ponownie zakupić, jeśli się zniszczy. Jeśli zniszczycie swój głos, możecie go stracić bezpowrotnie.

Dbajcie o siebie i swój głos w Nowym Roku!


glos_jako_narzedzieArtykuł został zainspirowany książką „Głos jako narzędzie – materiały do ćwiczeń emisji głosu dla osób pracujących głosem i nad głosem” dr Anny Walencik-Topiłko. Znajdziecie tu cenne informacje dotyczące głosu, jego higieny, a także całą „baterię” różnorodnych ćwiczeń emisji głosu.