Jak nauczyć dziecko budować zdania?

Fajne? Podaj dalej: Share on FacebookPin on PinterestShare on Google+Tweet about this on Twitter

W procesie rozwoju mowy i komunikacji dziecko uczy się między innymi, jak budować zdania. Dla kilkulatków jest to dość trudna sztuka, mimo że ich zasób słów coraz szybciej się powiększa. Na pytania najchętniej odpowiadają jednym słowem. Ułożenie krótkiej wypowiedzi na temat ilustracji, zdjęcia, obejrzanej lub wysłuchanej bajki jest trudne dla tych mniej „wygadanych” przedszkolaków.

W swojej codziennej praktyce obserwuję, że nawet 5-6 latki mają coraz większy problem ze zrozumieniem tego, czego się od nich oczekuje. Mają coraz większe trudności ze zrozumieniem prostych komunikatów i poleceń słownych. Duży problem stanowi dla nich wypowiadanie się z wykorzystaniem 2-3 słów. Na zadane pytania odpowiadają zdawkowo, zazwyczaj jednym słowem.

Umiejętność budowania wypowiedzi ćwiczę z moimi podopiecznymi wykorzystując pomoc „Posłuchaj, pokaż, odpowiedz” . Składa się ona z kilkudziesięciu plansz. Na każdej z plansz zamieszczone są cztery fotografie przedstawiające sytuacje, które można opisać używając wspólnego słowa.

Jak

Powyżej przykładowa plansza z zestawu 1 „Posłuchaj, pokaż, odpowiedz”. Opisując te zdjęcia używamy wspólnego słowa „myje”:

  • Pani myje twarz.
  • Pan myje talerz.
  • Dziecko myje zęby.
  • Pani myje okna.

Zdjęcia na pozostałych planszach opisuje się w analogiczny sposób.

Jednak napotykam na niezrozumienie ze strony moich kilkuletnich podopiecznych. Dzieci mają problem z ułożeniem 2-3 wyrazowego zdania ze słowem określającym stan lub czynność, nawet jeśli znają ich nazwę. Pomaga zadawanie pytań do każdej fotografii (np. Kto? Co robi?), ale wówczas każde słowo jest „wyciągane” z małego rozmówcy, a nie o to w tym ćwiczeniu chodzi. Celem jest nauka samodzielnego budowania krótkich zdań.

Wymyśliłam zatem symboliczne obrazki ilustrujące, które ułatwiają budowanie krótkich zdań. Wykorzystuję je następująco:

  • słowa symbolizowane są przez wagoniki w pociągu – muszą być złączone, żeby pociąg mógł „jechać”, lub też
  • słowa symbolizowane są przez dzieci, które „chcą się trzymać za rączkę”.

Jeśli dziecko wypowiada się, robiąc zbyt duże pauzy, oddalam od siebie obrazki symboliczne. Kiedy stara się budować płynną wypowiedź, nie robiąc zbyt długich pauz, obrazki przybliżam do siebie. Aby dziecko rozumiało związek między swym mówieniem a obrazkami symbolicznymi, oddalanie i przybliżanie ich musi się odbywać w czasie rzeczywistym czyli w czasie, kiedy dziecko się wypowiada. Taki sposób bardzo ułatwia dzieciom budowanie płynnych kilkuwyrazowych wypowiedzi.

Przykład 1ilu_posluchaj


Przykład 2

ilu_posluchaj2

Myślenie konkretno-obrazowe dzieci w wieku przedszkolnym to wielka siła, którą warto wykorzystać. Proste wizualizacje potrafią ułatwić rozumienie komunikatów.

M.T. Autorka