Memory logopedyczne – typowe i nietypowe sposoby na wykorzystanie podczas ćwiczeń logopedycznych z dzieckiem

Godne uwagi? Podaj dalej: Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter

Obrazki z logopedycznego memory można wykorzystać na wiele sposobów podczas ćwiczeń z dzieckiemm. Oto kilka przykładów.

#1 Samodzielne nazywanie obrazków

Po etapie powtarzania nazw obrazków nadchodzi etap samodzielnego ich nazywania przez dziecko. Przy tej okazji masz możliwość sprawdzenia, jakich słów dziecko używa czynnie oraz czy używa „nowych-trudnych” głosek w wypowiadanych słowach.  Do tego celu bardzo dobrze nadają się zestawy obrazków z popularnych gier logopedycznych „memory” oraz najprostszy sposób ich wykorzystania: dziecko nazywa przedmioty na obrazkach. Prosty sposób, a często zapomniany, traktowany jako „zbyt nudny”. Dzieci lubią „popisywać się” swoją znajomością świata, w tym także chwalą się, że wiedzą, jak coś się nazywa. Czasem okazuje się, zapamiętanie nowej nazwy jest dla dziecka zbyt trudne, mimo wielu powtórzeń.

#2 Tradycyjna gra – dla starszych dzieci (5+)

Minimalna liczba uczestników  to dwie osoby. Przed graczami rozkładamy karty obrazkami do dołu. Gracze odsłaniają po dwa obrazki w każdej turze. Dziecko nazywa przedmioty na obrazkach, a jeśli są one jednakowe – zatrzymuje karty jako zdobyty punkt (o ile prawidłowo nazwało obrazek pod względem artykulacyjnym). Można wprowadzić dodatkowe urozmaicenie: jeśli gracz zauważy nieprawidłową wymowę innego gracza, może przejąć jego punkty, gdy poprawnie powtórzy nazwę przedmiotu na obrazku. Taką wersję gry wykorzystuję, kiedy gram z dzieckiem 1 na 1.

#3 Dobieranka – dla młodszych dzieci (3-4 lata)

Tradycyjna wersja gry jest zbyt trudna dla 3-4 latków. Nie mają jeszcze dość dobrze rozwiniętej pamięci wzrokowej, aby zapamiętywać gdzie leżą obrazki. W tradycyjnych grach w memo z udziałem pięcio- i czterolatków widać zdecydowaną przewagę tych pierwszych. Z  młodszymi dziećmi wykorzystaj karty memory do kształtowania rozumienia pojęć „taki sam – inny” oraz do ćwiczeń percepcji wzrokowej, w której maluchy szukają par takich samych obrazków, jednocześnie je nazywając.

#4 Szukanie określeń dla rzeczowników

Gracz losuje obrazek i wymyśla do niego określenia tworząc w ten sposób pary słów. Wylosowany obrazek to np. „szafa” – zastanawiamy się jaka może być ta szafa: ładna, stara, drewniana itd. To ćwiczenie również wzbogaci czynny słownik dziecka.

#5 Układanie historyjek

Kiedy docieramy do etapu treningu wymowy w tzw. mowie spontanicznej, codziennej wykorzystuję memory do układania zmyślonych historyjek. Losujemy 3-5 obrazków, układamy je w dowolnej kolejności, a potem dziecko układa krótką historyjkę z wykorzystaniem obrazków. Np. „plaża”, „poduszka”, „jeż”, „szatnia”. Wyrazy kompletnie nie są ze sobą powiazane? To świetnie! Niech powstanie absurdalna historyjka, na przykład:

Wczoraj na plaży znalazłam poduszkę. Jak miło – pomyślałam. Mogę się położyć spać. Kiedy się przytuliłam do poduszki okazało się, że to jeż! Ukłuł mnie tak, że aż podskoczyłam. Wtedy właśnie przebudziłam się  i okazało się, że jestem w szatni

Dzieci bardzo lubią tę formę zabawy. 🙂

#6 Zapamiętywanie kolejności

Kładziemy przed dzieckiem kilka obrazków (maksymalnie 3-5). Rozkładając obrazki w rzędzie nazywamy na głos każdy z nich, a następnie zasłaniamy. Dziecko ma za zadanie zapamiętać ich kolejność i ułożyć swój zestaw obrazków w takiej samej kolejności, nazywając przy tym na głos każdy z nich. Następnie sprawdzamy kolejność odsłaniając swój zestaw. Jeśli pięć obrazków to dla dziecka zbyt dużo na początek – zacznij od trzech. Stopniowo zwiększaj ich liczbę (oczywiście bez przesady).

#7 Grupowanie obrazków ze względu na występujące w nazwach głoski

To wersja szczególnie przydatna, gdy w memory są obrazki z tzw. trzech szeregów. Wówczas uczestnicy grupują obrazki wykorzystując różnego rodzaju „sortery”. Na przykład takie. W sortowaniu wykorzystujemy opozycyjność głosek ze względu na dźwięczność-bezdźwięczność lub sposób artykulacji (syczące – szumiące – ciszące).

memo

 „Zwykłe” memory naprawdę nie jest nudne. Można je wykorzystać na wiele sposobów, nie tylko w czasie zajęć, ale także podczas zabaw w domu, do czego gorąco zachęcam. A jakie są Wasze sposoby na twórcze wykorzystanie memory w grach i zabawach z dziećmi?

Magda Tomczyk