Logopedyczni detektywi

Godne uwagi? Podaj dalej: Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter

Jeśli dysponujecie materiałem językowym, który trzeba w jakiś atrakcyjny sposób „zaserwować” i powtarzać, a brakuje Wam pomysłu jak to zrobić, zaproponujcie dzieciom zabawę w logopedycznych detektywów. Dzieci uwielbiają aurę tajemniczości, niespodzianki. W proponowanych niżej zabawach słowa nie są podane „na tacy”, tylko sprytnie ukryte. Trzeba je rozszyfrować. Nie jest to trudne jeśli zna się sposób.

Wersja 1

Oto nasze sposoby na zaszyfrowanie słówek do powtarzania. Pierwszy pomysł został zaczerpnięty z książeczki „Logopedyczny zbiór wyrazów” Janiny Wójtowiczowej.

zaszyfrowane_slowa_pomoce_logopedyczne_03

Przygotujcie:

  • planszę ze słowami (nasza plansza zawiera słowa z głoską R),
  • małe kosmetyczne lusterko (najlepiej z płaskimi krawędziami),
  • kilka innych akcesoriów, spośród których dziecko wybierze ten właściwy przedmiot, pomocny w „łamaniu szyfru” (może to być mała lupa, kalejdoskop, latarka, flamaster lub inne przedmioty).

O co chodzi? Zadaniem dziecka jest odszyfrowanie ukrytych, zapisanych na planszy słów za pomocą jednego z dostępnych przedmiotów: lusterka, lupy, latarki, kalejdoskopu. Oczywiście nie podajemy którego przedmiotu dziecko ma użyć. Odszyfrowane słowa dziecko odczytuje pamiętając o poprawnej wymowie.

Aby odczytać słowa, wystarczy przyłożyć lusterko w odpowiednim miejscu (tutaj: na szarym pasku). Można też stanąć z kartką przed dużym lustrem i odwrócić ją napisami w stronę lustra. Ten sam efekt osiągnie się patrząc na kartkę pod światło od strony niezadrukowanej.

zaszyfrowane_slowa_pomoce_logopedyczne_01

Zabawa sprawi frajdę dzieciom, które już całkiem dobrze czytają. Własne plansze możecie stworzyć w dowolnym programie graficznym, który umożliwia odbijanie obiektów w pionie lub poziomie. Oczywiście nie muszą to być tylko słowa, ale również zdania, związki wyrazowe, krótkie opowiadania.

szyfrowanki dla dzieci - pomoce logopedyczne

Wersja 2

Niniejszy pomysł został zaczerpnięty z programy „Zręczne pomysły” na jednym z dziecięcych kanałów TV.

Przygotowujemy:

  • pasek o szerokości 1-1,5 cm i długości kartki formatu A4,
  • dwa takie same flamastry o okrągłym przekroju,
  • trzeci flamaster do pisania,
  • taśma samoprzylepna.

Jeden flamaster przeznaczony jest dla „kodującego” słowo, a drugi dla dziecka, aby mogło rozszyfrować słowo.

Układamy pasek na flamastrze pod kątem. Koniec papierowego paska przyklejamy do flamastra za pomocą taśmy samoprzylepnej. Następnie nawijamy go w taki sposób, aby jego prawa i lewa krawędź łączyły się w kolejnych nawojach. Gdy cały pasek mamy już nawinięty, zapisujemy na nim innym flamastrem słowo do rozszyfrowania. Następnie zdejmujemy pasek z „tajną wiadomością” i przekazujemy go dziecku. Dziecko nawija go na swój flamaster i odczytuje słowo.

Aby ta „sztuczka” się udała, obydwa flamastry (nasz oraz dziecka) muszą być dokładnie o tej samej średnicy. Niniejsza zabawa również przeznaczona jest dla dzieci umiejących czytać.

zaszyfrowane_slowa_pomoce_logopedyczne_02

Literatura: „Logopedyczny zbiór wyrazów” Janina Wójtowiczowa, WSiP, Warszawa 1991

Dodaj komentarz