Jak ukryć obrazki? – Koperty z obrazkami

Godne uwagi? Podaj dalej: Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter

Temat tego wpisu nie jest pomyłką! Logopedzi zwykle są w posiadaniu „różnej maści” obrazków. Czasem brakuje pomysłu, jak w atrakcyjny sposób wykorzystać je podczas zajęć logopedycznych. Dzieci uwielbiają niespodzianki. Wykorzystajmy tę skłonność, aby wzbudzić ich zainteresowanie materiałem językowym! Obrazki lub karteczki z napisami  można schować, a dotarcie do nich zamienić w fajną zabawę.

Na wstępie…

Właściwie ten wpis powinien rozpoczynać się tak: Dawno, dawno temu, kiedy byłam małą dziewczynką (chociaż nie taką znów małą, bo w młodszym wieku szkolnym), zakładaliśmy takie specjalne zeszyty z obrazkami – niespodziankami. Składało się kartki zeszytu w tzw. trójkąt, do którego wkładało się niespodzianki: małe obrazki, naklejki, fragmenty wycięte z kartek pocztowych. Prawie każda strona zeszytu była schowkiem dla małego obrazka. Posiadała też swój numer. Wśród koleżanek i kolegów podczas przerw lekcyjnych urządzaliśmy losowanie – podaj cyfrę i wygraj naklejkę, obrazek etc. Niektóre schowki były oczywiście puste. Takie zeszyty tworzyli prawie wszyscy w klasie…

Był to po prostu bardziej zaawansowany sposób wymiany naklejkami i obrazkami. Jednak z tamtej prostej zabawy zapamiętałam ciekawość, jaka towarzyszyła otwieraniu „trójkątów” z niespodziankami.

Pomysł, który w tym wpisie prezentujemy powstał na bazie pamięci o tamtej zabawie.

Jak przygotować schowki do obrazków?

Drukujemy obrazki – najlepiej na sztywniejszym papierze. Następnie wycinamy je. Jeden komplet obrazków naklejamy na koperty z kolorowego papieru. Można użyć gotowych kolorowych kopert, ale trudniej wyciąga się z nich zawartość. Lepiej przygotować koperty składane, dające się w całości rozłożyć. Jak je wykonać?

Należy przygotować kilka kolorowych kartek i złożyć je, jak na tej animacji:

skladanie

Złożone koperty naklejamy na większą sztywniejszą kartkę lub karton (wówczas łatwiej się je „obsługuje” podczas zabawy). Dodatkowym plusem w przypadku kopert składanych jest to, że mogą one mieć niestandardowe rozmiary, w zależności od potrzeb (wielkości chowanych do nich obrazków). Te widoczne na zdjęciu zostały przygotowane z kartek w formacie A5.

Na każdą z kopert naklejamy wydrukowane i wycięte wcześniej obrazki. Do kopert chowamy:

  • niewielkie obrazki do nazywania (oczywiście z utrwalaną głoską),
  • zapisane na karteczkach słowa lub zdania,
  • krótkie polecenia lub zadania do wykonania.

Obrazki z drugiego kompletu będą żetonami do losowania.

Zabawa z wykorzystaniem kopert z niespodzianką

Żetony odwracamy obrazkiem do dołu. Dziecko losuje żeton i szuka na kopertach takiego samego obrazka, jaki jest na wylosowanym żetonie. Otwiera kopertę z pasującym obrazkiem. Po wyciągnięciu zawartości koperty wystarczy powtórzyć z dzieckiem na głos słowo, zwrot lub zdanie z karteczki a maluch nawet o tym nie wiedząc, będzie utrwalał prawidłową wymowę.

Ta pomoc edukacyjna może się sprawdzić również w ukrywaniu różnego rodzaju zadań do wykonania. Wszystko zależy wyłącznie od Waszych potrzeb i wyobraźni. Miłej zabawy! 🙂

kopertki_02

kopertki_03

kopertki_04

kopertki_01