Fiszki logopedyczne – mówię R i inne trudne głoski

Godne uwagi? Podaj dalej: Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter

Nauka poprzez fiszki jest od lat znaną metodą zapamiętywania. Z powodzeniem stosuje się ją w nauce języków obcych oraz w nauce pamięciowej przedmiotów humanistycznych lub ścisłych. Fiszki świetnie sprawdzają się również w nauce prawidłowej wymowy! Wystarczy poświęcić kilka – kilkanaście minut dziennie na opanowanie wymowy materiału językowego zawartego w fiszkach.

 

Budujemy w ten sposób bazę prawidłowo wypowiadanych przez dziecko słów. Baza ta będzie punktem wyjścia do przyswajania wymowy kolejnych trudnych słówek. To nie jest kolejna gra, lecz pomoc logopedyczna, która nie rozprasza nadmiarem bodźców wzrokowych i słuchowych, a pomaga skupić uwagę na wykonywanych zadaniach.

Dlaczego fiszki logopedyczne?

Utrwalanie wymowy pomiędzy zajęciami z logopedą jest bardzo ważnym elementem terapii. Dzięki temu dziecko utrwala nowe nawyki językowe i uczy się, że należy mówić poprawnie, nie tylko w gabinecie logopedy. Żyjemy w coraz większym tempie i często nie wystarcza czasu na podstawowe sprawy. Dzieci coraz trudniej skupiają uwagę na książeczkach przeładowanych obrazem. Nie zawsze też mamy czas, aby zagrać z dzieckiem w grę. Stąd pomysł na prostą formę i pomoc, którą wykorzystuje się według prostych zasad.

04_fiszki_nowe_poglad

Ucząc się poprzez fiszki:

  • powtarzamy małe porcje materiału (jednorazowo nie więcej niż z kilku fiszek),
  • powtarzamy regularnie, bo łatwiej zmobilizować się do wysiłku,
  • korzystamy z plików mp3, aby kształtować u dziecka słuchowe wzorce wymowy, pamięć słuchową i słuch fonemowy,
  • korzystamy z kart pracy z zadaniami, zagadkami, łamigłówkami, aby dziecko mogło jeszcze raz użyć „nowych” słów zawartych w fiszkach.

Dla kogo?

Fiszki zawierają materiał obrazkowo-językowy dla dzieci w starszym wieku przedszkolnym oraz młodszym wieku szkolnym. Chętnie sięgają do nich rodzice, ponieważ jest to pomoc prosta i intuicyjna w użyciu. Są również chętnie wykorzystywane przez logopedów podczas zajęć (karty pracy mogą być wielokrotnie drukowane, a odsłuchiwanie plików mp3 urozmaica zajęcia, no i odciąża struny głosowe prowadzącego).

Jakie korzyści płyną z tej metody nauki?

  • Pracując pomiędzy zajęciami logopedycznymi codziennie możemy „przemycić” porcję materiału z trudnymi głoskami, dzięki czemu kształtujemy u dziecka nawyk pamiętania o nowym sposobie mówienia, o używaniu „nowej” głoski.
  • Fiszki są kieszonkowe, więc możemy zabierać je ze sobą i korzystać w każdej wolnej chwili.
  • Dzieci łatwiej motywują się do wysiłku, jeśli widzą, ile już umieją (obserwują, że przybywa fiszek za przekładką „UMIEM”) oraz widzą, że materiał, który trzeba jednorazowo powtórzyć jest ograniczony do kilku fiszek.
  • Rozwiązywanie zadań w kartach pracy jest jeszcze jedną okazją do treningu wymowy poznanych wcześniej słówek.
  • Materiał audio zawiera wzorce wymowy nagrane z dbałością o odpowiednie (wolniejsze) tempo mowy oraz dykcję. Wzorzec powtarzany wielokrotnie w ten sam sposób kształtuje pamięć słuchową.

Jak się uczyć?

Przygotowujemy „porcję” fiszek i wkładamy je pomiędzy przekładki „UCZĘ SIĘ” oraz „UMIEM”. Praktyka pokazuje, że dziesięć fiszek to dla przedszkolaka lub młodego ucznia absolutnie wystarczająca ilość – na jeden raz. Może być mniej, wszystko zależy od zdolności skupiania uwagi przez dziecko. Przygotowujemy też odpowiadające im nagrania mp3 audio. Nagrania zawierają między innymi wzorce wymowy słów, związków wyrazowych i zdań.

I etap: dziecko razem z dorosłym słucha nagrań i ogląda eksponowane przez dorosłego kartoniki z odpowiednim obrazem.

II etap: dziecko powtarza materiał językowy (za dorosłym lub po ponownym odtworzeniu nagrania ze wzorcem). Można powtarzać według schematu: słowa – związki wyrazowe – zdania (od razu) lub według schematu: najpierw tylko słowa, potem tylko  związki wyrazowe, a na końcu tylko zdania. Tu znów obserwujemy, czy poziom trudności jest adekwatny dla umiejętności dziecka i dobieramy odpowiednią metodę powtarzania. Jeśli wymowa jest prawidłowa – dziecko wkłada kartonik za przekładkę „UMIEM”. Pozwólmy mu na to, bo to dla dziecka rodzaj nagrody za wysiłek. Dzieci będą ogromnie dumne ze swojego osiągnięcia! Jeśli nad wymową trzeba jeszcze popracować, pozostawiamy fiszkę za przekładką „UCZĘ SIĘ”. Należy wrócić do niej później lub podczas następnej sesji.

III etap: wykonujemy zadania zawarte w kartach pracy. Karty pracy należy pobrać wykorzystując kod z wnętrza opakowania, a następnie wydrukować je. Są tam zadania, dzięki którym dziecko ma ponowny kontakt z materiałem językowym z fiszek.  Aby łatwiej było wykorzystać karty pracy, zadania zostały podzielone tematycznie na pakiety obejmujące materiał z kolejnych dziesięciu fiszek. W kartach są także instrukcje do dodatkowych zadań z plików mp3 – zadań rozwijających pamięć słuchową i słuch fonemowy.

 02_R_fiszka_opis

03_przekladki

05_fiszki_nowe_poglad

06_fiszki_nowe_poglad

07_fiszki_nowe_poglad

08_fiszki_nowe_poglad

W serii „Fiszki logopedyczne” ukazały się tytuły: