5 częstych błędów popełnianych podczas zabaw oddechowych i nauki dmuchania

Fajne? Podaj dalej: Share on FacebookPin on PinterestShare on Google+Tweet about this on Twitter

„Zabawy w dmuchanie” są bardzo lubiane przez dzieci i chętnie zadawane przez logopedów jako ćwiczenia domowe. Aby takie zabawy spełniały swoją funkcję czyli były jednocześnie treningiem oddychania trzeba zwrócić uwagę na kila szczegółów i wystrzegać się błędów. Oto one.

Układ warg, który nie sprzyja efektywnemu dmuchaniu

Wargi płaskie, rozciągnięte nie sprzyjają kierowaniu powietrza na obiekty.  Jest ono wówczas kierowane na boki lub ku dołowi. Znacznie efektywniej dmucha się układając wargi mniej więcej tak, jak do wymowy głoski [u]. Wtedy powietrze leci na wprost.

Niewłaściwe kierowanie powietrza

Kiedy powietrze kierowane jest do policzków, efektywność dmuchania jest mniejsza. Najefektywniej dmucha się, kiedy policzki pozostają płaskie, a usta ułożone są podobnie, jak do wymowy [u]. Dlaczego dzieci kierują powietrze do policzków zamiast po prostu do przodu?

  • Bo tak się nauczyły i nie robi im to szczególnej różnicy, czy policzki są płaskie czy wydęte.
  • Dzieci uczone są zbyt mocnego dmuchania i zbyt duża ilość powietrza gromadzi się właśnie w policzkach.
  • Wargi i policzki potrzebują jeszcze ćwiczeń, aby się wzmocnić (np. u małych dzieci). Wówczas też poprawi się technika dmuchania.

Zbyt duża lub zbyt mała siła dmuchania

Dzieci często są uczone wyłącznie silnego dmuchania (przecież świeczki na torcie trzeba jakoś zdmuchnąć, rodzice wołają więc: „Mocno dmuchaj!”). Taki sposób dmuchania stosują potem w każdej sytuacji. Niektóre z kolei dmuchają zbyt słabo (przyczyny mogą być różne, m. in. płytki oddech). Korzystne jest uczenie różnych sposobów dmuchania: mocnego i słabego. Można użyć do zabawy piórek, na których łatwo pokazać te różnice.

Brak różnicowania między dmuchaniem a chuchaniem

Niektóre dzieci dmuchają w taki sposób, że ich dmuchanie bardziej przypomina chuchanie. Można bardzo łatwo nauczyć dziecka różnic między jednym i drugim. Jak?

  • Chuchanie uzyskamy wypowiadając szeptem głoski [h] lub [a], [o] [u], bądź sylab [ha] [ho] [hu].
  • Podczas chuchania przykładamy dłoń do ust i wyczuwamy ciepłe powietrze.
  • Chuchamy na lustro i obserwujemy pojawiającą się na nim parę.
  • Dmuchanie to coś przeciwnego do chuchania – powietrze leci zimne, a pod wpływem dmuchania para znika z lustra.

Tymi prostymi sposobami nauczymy dzieci dmuchać i chuchać.

Niewłaściwa pozycja podczas zabaw oddechowych

Podczas zabaw oddechowych najlepiej jest siedzieć lub stać (nie dotyczy to zabaw / ćwiczeń, które wymagają leżenia na plecach), dbając o proste plecy i nieściśnięty brzuch. Jeśli przepona jest ściśnięta, wówczas oddech, a co za tym idzie dmuchanie będą mniej efektywne.

Prawidłowe oddychanie jest niezwykle ważne podczas wymowy wielu głosek, między innymi [s] [z] [c] [dz] [sz] [ż] [cz] [dż] oraz głoski [r]. Warto więc bawić się w zabawy oddechowe, starając się unikać kształtowania nieprawidłowych nawyków oddechowych.

Ilustracja nagłówkowa: freedesignfile.com